Årets Nobelpris 2025
Nobelpriset i medicin går till upptäckter om "perifer immuntolerans", dvs hur kroppen hanterar immunförsvaret så att inte autoimmuna sjukdomar utvecklas.
Mary E. Brunkow, Fred Ramsdell och Shimon Sakaguchi får dela på priset. 🏅💐
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/snart-tillkannages-nobelpriset-i-medicin-el4xp9
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag är inte så påläst men säkerligen ett utmärkt val🙂
/Maria
Tror att det är banbrytande forskning som kan komma till oerhörd nytta - men det brukar ju gälla mottagarna av Nobelpriset. 😃🏅💛
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Årets Nobelpris i fysik ser väldigt intressant ut: Kvantfysik, "makroskopisk kvantmekanisk tunnling och energikvantisering i en elektrisk krets"."
"John Clarke, Michel H. Devoret och John M. Martinis tilldelas årets Nobelpris i fysik för sin forskning om kvantfysik.
– Milt uttryckt är det här mitt livs största överraskning, säger John Clarke vid pressträffen där Nobelpristagarna presenterades.
”Det är fantastiskt att kunna uppmärksamma hur den hundraåriga kvantmekaniken ständigt bjuder på nya överraskningar. Den är också oerhört användbar, eftersom kvantmekaniken är grunden för all digital teknik”, säger Olle Eriksson, ordförande i Nobelkommittén för fysik i ett pressmeddelande."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/snart-tillkannages-nobelpriset-i-fysik-2025
Inte helt lätt att förstå. 🙂😎🙃 Men oerhört fascinerande.
Kemipriset går verkligen till spännande forskning!
Eller vad sägs om "utvecklingen av metallorganiska ramverk", MOF:ar. Det skulle alltså vara möjligt att utvinna vatten ur ökenluft, fånga upp koldioxid i luften och lagra vätgas, för att ta några exempel!
De som får årets Nobelpris i kemi heter Susumu Kitagawa, Richard Robson och Omar M Yaghi.
"Metallorganiska ramverk är en ny typ av porösa material som kan fånga in och lagra små molekyler. I dessa konstruktioner fungerar metalljoner som hörnstenar som länkas samman med långa organiska (kolbaserade) molekyler. Tillsammans formar då metalljoner och organiska molekyler regelbundna kristaller med stora hålrum i. Det är i de hålrummen som andra ämnen kan fångas in. MOF:arna skräddarsys efter vad de ska användas till."
Årets Nobelpris i litteratur går till den ungerske författaren
László Krasznahorkai.
Akademiens motivering: "”För hans visionära och kraftfulla författarskap som mitt i undergångens fasa upprätthåller tron på konstens möjligheter”,"
Idag är det Nobeldagen och festernas fest …