RIP Jane Goodall
đŻđč
Hon kommer att vara saknad.
"Primatologen och etologen Jane Goodall Àr död. Den brittiska forskaren utrÀttade revolutionerande studier av vilda schimpanser i Tanzania. Hon blev 91 Är gammal.
Goodalls upptÀckter som etolog var revolutionerade för vetenskapen och hon föresprÄkade skyddet och ÄterstÀllandet av naturen, skriver ABC News.
Mest kÀnd Àr hon för sin resa till Tanzania vid 26 Ärs Älder, dÄ hon utrÀttade viktig forskning kring vilda schimpanser.
Genom sina studier kunde hon bevisa att en rad beteenden hos djuren liknade mÀnniskans, som att kommunicera, utveckla olika personligheter och tillverka egna verktyg.
Den brittiske forskaren var pÄ en turné i Kalifornien i USA nÀr hon dog, bekrÀftar Jane Goodall-institutet pÄ sociala medier:
âJane Goodall Institute har i morse, onsdagen den 1 oktober 2025, fĂ„tt veta att Dr Jane Goodall DBE, FN:s fredsbudbĂ€rare och grundare av Jane Goodall Institute, har avlidit av naturliga orsaker.â"
"https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jane-goodall-ar-dod"
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vila i frid och tack för allt đđ
"Everything will be okay in the end. If itâs not okay, itâs not the end." ~John Lennon
En fantastisk person som jag alltid varit fascinerad av. Jag köpte hennes första bok, I mÀnniskans skugga, nÀr den kom ut. Mer Àn 40 Är senare fick jag den signerad nÀr jag var pÄ ett föredrag med henne.
Vila i frid! đŻïžđčđ
- Redigerat 2025-10-04 20:09 av Vixxen