Är AI redan smartare än människor?
Nej, inte riktigt än, enligt några av de mest i frågan insatta. Men vi får se om bara några år …
"Artificiell intelligens som är smartare än människor är här om mellan fem och tio år, säger högsta chefen för Googles AI-initiativ DeepMind."
"Dario Amodei, vd för Anthropic, förutspår att AI som överträffar människor i nästan alla uppgifter kan vara här redan inom två till tre år, skriver CNBC.
Ännu mer optimistisk är Ciscos produktchef Jeetu Patel, som tror att vi kan se tecken på AGI redan under 2025. “Vi talar inte om årtionden framåt”, säger han och menar att superintelligens kan vara verklighet inom bara några år."
https://www.dagensps.se/teknik/google-sa-langt-kvar-sen-ar-ai-smartare-an-oss/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är otroligt spännande att följa detta på nära håll.
Dels använder jag GenAI när jag programmerar massor. Det är en otroligt hjälp, i synnerhet när man redan kan programmera och snabbt kan avgöra om det AIn föreslår är bra eller inte.
Jag använder det också mycket för att diskutera ämnen som är svåra att diskutera med människor. Kanske för att jag inte känner någon som är intresserad, kunnig eller för att det kan vara laddade eller privata ämnen man funderar kring.
Grok DeepSearch är också otroligt användbart. Det är som att ha en duktig researchers som jobbar åt en.
Mvh // Johan