"En jord för alla"
🌍🌎🌏❤🌞🌟🌕🌷🌼🌸🌹🌺🌻🏵🥀
En jord för alla - ett manifest för mänsklighetens överlevnad.
"Vi håller på att nå en social tipping point. Fyra krafter – sociala rörelser, en ny ekonomisk logik, teknisk utveckling och politiskt handlande – håller redan på att knuffa samhället över en tippningspunkt som gör att vi hamnar i självförstärkande goda cirklar, i ”En jord för alla”-värld.”
För fem decennier sedan chockade boken Tillväxtens gränser världen genom att visa att befolkningsökning och industriell tillväxt hotade mänskligheten.
Idag inser allt fler att vi balanserar på randen till avgrunden: Jorden har passerat flera gränser för hållbarhet och en utbredd ojämlikhet orsakar instabilitet såväl på planeten som i samhället. Det är lätt att känna att det inte finns någon utväg. Finns någon väg framåt? En jord för alla är en hoppfull plan för en bättre framtid.
Genom att använda kraftfull datormodellering presenterar en ledande grupp forskare och ekonomer från hela världen fem vändpunkter som skulle möjliggöra välstånd för alla på jorden under en enda generation. En tydlig väg framåt för att starta om vårt globala ekonomiska system så att det fungerar både för människor och den plats vi lever på."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-05-03 09:55 av Magi-cat
Den lät intressant!
Jag träffar ganska många företag med har otroligt smarta lösningar på många klimatrelaterade problem, inklusive mer cirkulär tillverkning och ekonomi.
Det känns hoppfullt.
Samtidigt är det så frustrerande att det verkar som vi har kunskapen och tekniken, men ändå är så långsamma att implementera.
Mvh // Johan
#1 Det behövs hopp, annars går det inte. Självförstärkande goda cirklar låter bra och hoppfullt om det är verkligheten.
När allt verkar gå ut på Marknadens behov och lönsamhet för att inte tala om den militära sidan, räcker inte de goda intentionerna till utan politiska beslut som gynnar det långsiktiga, jorden och klimatet.
Jag har inte läst boken ännu, men ska låna hem den.
#2: Jag sätter (tyvärr) större hopp till marknaden och ekonomiska intressen än politiska och goda intentioner. Blir mer resultat av det.
Att så många nu skaffar solceller och elbil verkar ha mer med ekonomi än vilja att rädda klimatet. Att energiproduktion av sol, vind och batterier allt mer klassar ut kol och olja är också pga bättre ekonomi i det.
Att folk och företag väljer värmepumpar samma sak.
Det är givetvis rätt trist, men jag ser inte något stort problem med det. Att det sker är för mig viktigare än varför.
Men ändå har jag senaste året blivit deppig av att det är så uppenbart att många miljöaktivister mest är traditionella marxister. Fortfarande är det kapitalismen som är det stora ond, så man förstör teslas fabrik men låter brunkolfabriken vara för man hatar Elin Musk.
Och i yrkeslivet är det mer prat om hur mycket pengar klimatarbetet ger och hur regleringar som CSRD är en sådan möjlighet att sälja dataplattformar och konsulttimmar.
I mitten står jag och bara vill att fungerande befintliga lösning skalas upp så vi löser den här krisen och kunde inte bry mig mindre om personen som driver företaget som gjort mest skillnad twittrar skit eller inte.
Klimatet bryr sig inte om våra åsikter.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-05-03 17:58 av johan
#3 Tyvärr tror jag du är helt orealistisk om du tror att Marknaden (girighet och pengar, pengar och mer pengar) står för något pålitligt, långsiktigt och gott.
Mycket mer klimatvänligt hade säkert kommit i bruk och mycket snabbare om inte pengarna styrt.
Det går inte utan samhällelig helhetssyn med rätt riktning. Tyvärr verkar det föga hoppfullt just nu.
Släpp det där med miljöaktivister och marxister! Det är helt och hållet irrelevant samt ett spår som för vilse att rikta sig mot miljöaktivister. Dessa är f.ö. alls ingen enhetlig grupp.
- Redigerat 2024-05-03 20:30 av Magi-cat
#4: Svårt att bortse från verkligheten att pengar driver världen.
Pengar driver beteende. Det kan vara lägre elräkning, lägre bränslekostnader. Konsumenter kan påverka företag genom att rösta med sina pengar.
En grön omställning kommer ske av transport och elproduktion. En viss del kommer bara tack vare regleringar och höjda skatter. Den större delen kommer vara av ekonomiska intressen.
Om man tror att man löser klimatkrisen genom att försöka få folk att ändra beteende av god vilja, kommer bara förhala lösningar som kommer fungera och göra riktig skillnad.
Därmed inte sagt att ekonomiska intressen också bidrar till massa jävelskap. Det gör det. I stor skala.
Men om jag skulle betta, löser vi klimatkrisen med 1/3 regleringar och klimatskatt, och 2/3 av att entreprenörer tjänar pengar på smarta lösningar.
Mvh // Johan
Jag skulle gärna vilja att folk och företag tog bättre beslut av godhet eller för att det är rätt sak att göra.
Jag har dock aldrig sett något bevis på att det sker på en skala att det påverkar klimatet positivt.
Mvh // Johan