Tjernobyl - Svamp som klarar strålning
BIld av Wendelin Jacober från Pixabay
Redan 1991, bara 5 år efter kärnkraftsolyckan i Tjernobyl hittade man en svamp som spred sig på kärnreaktorns väggar. Forskning har pågått sedan dess och man har inte bara sett att svampen överlever trots strålningen, man har även kunnat konstatera att den hämtar näring ur strålningen! ⚡💥☢⚠
"Forskningen om denna levande organism har visat en mycket hög nivå av melanin, det pigment som även finns i människors hud. Som många av oss vet, kan detta pigment absorbera ljus genom att sprida ultraviolett strålning som träffar huden och skyddar den från solens strålar. När det gäller svampen, utöver den skyddande funktionen, verkar det också vara ett sätt att få näring. Det verkar som att den från strålningen också lyckas hämta någon form av kemisk energi som får den att växa."
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-08-29 13:02 av Sabah
Intressant!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Verkligen intressant! En mycket oväntad upptäckt att något kan få näring ur strålning, något som man enbart förknippar negativa effekter av!
💖🧡💛💚💙💜
Ytterst intressant!
#2: Det är ju fallet kring andra ”farliga” ämnen att speciella svampar och lavar trivs i den typen av omgivning.
#4: Jo, är det nåt som ska trivas där är det väl just den här typen av växt, men strålning måste nog räknas som det hårdaste klimatet!
💖🧡💛💚💙💜
Om svampen nu får näring av strålningen - kan det vara så att den an "äta upp" den?
Tänk om det vore lösningen på kärnavfallsproblemet. Sen borde vi kunna göra nåt med svampen också.
Och vem forskar på de djur och människor som bott kvar i området och som inte blivit sjuka?
- Redigerat 2022-08-29 15:03 av Sindri
#6 det hade varit väldigt bra. Om den hämtar näring ur det så kanske lite försvinner åtminstone?
#6: Visst är det intressant! Det kanske är funnen en lösning på många problem!🙂
Ur artikeln:
"Genom att studera svampens mekanismer för försvar och tillväxt skulle man kunna skapa tekniker som kan skydda människor och djur i mycket radioaktiva miljöer eller, om den "odlas" i rymden kan svampen bli en extra energikälla under uppdragen och återigen i fråga om energi kan den hjälpa oss att nå nya gränser inom kärnkraft, öka säkerheten på anläggningarna och hjälpa oss att minska beroendet av fossila bränslen."
"Och vem forskar på de djur och människor som bott kvar i området och som inte blivit sjuka?" Skulle tro att det forskas på det också, resultat kommer nog i sinom tid! Sådant här är så intressant! 😃
💖🧡💛💚💙💜
#6: Bara som ett exempel, se länk nedan.
Det forskas från många olika länder inom olika fakulteter när det gäller Tjernobyl men man kanske inte alltid blir så klok.
Har bara flugit över det som står här. Får ta och läsa på mer mär jag har tid.
Vet man om svampen är radioaktiv (att den använder strålningen som näring behöver inte utesluta det)? Jag funderar lite på om svampen skulle, utöver att kanske tjäna som en metod för att få ner strålningen i drabbade områden, även kunna konsumeras men det förutsätter att den inte innehåller några gifter och dessutom inte är radioaktiv.
- Redigerat 2022-08-29 16:34 av [Undertaker]
Tänk så mycket spännande det händer inom alla områden nu. Fort går det. Framtiden kanske inte blir så mörk och svår som vi tror. Synd att man inte får vara med och uppleva det…..
I Boken "Svamparnas planet" av Jesper Nyström kan man bland mycket annat intressant läsa om svamparna och Tjernobyl.
Det verkar som om det finns, svampar till allt, bl.a. strålningsälskande mögelsvampar som attraheras av det radioaktiva materialet och bryter ned det.
Enligt studier kan svampar blanda ihop vissa nyttiga grundämnen med radioaktiva ämnen. Denna "hopblandning" borde kunna användas för att rena marken från radioaktivitet. Processen kallas mykoremediering.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jisses! Mera svamp! 😊
#12: Det känner jag igen att det nämnts tidigare, vi kanske har pratat om detta tidigare? 🤔 Jag skulle till och med ha kunnat gjort något liknande inlägg förut, kommer inte ihåg.. 😅
💖🧡💛💚💙💜
#14 Måste erkänna att detta var i en tråd på OF. 🙂 Så du minns säkert alldeles utmärkt! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ah, ibland vaknar någon liten grå! 😅
💖🧡💛💚💙💜