Isfisk
En grupp havsforskare har upptĂ€ckt en stor koloni med Isfiskar i Antarktis, uppskattningsvis 60 miljoner isfiskar! đđ De förbluffade forskarna sĂ„g fiskbo efter fiskbo i 4 tim. Det visar sig att de vuxna fiskarna vaktar Ă€ggen som de lagt 15 cm ner i leran.
"För att överleva Antarktis lÄga temperaturer har arten utvecklat ett sÀrkilt protein i sitt genomskinliga blod som hindrar den frÄn att frysa. Isfisken Àr det enda ryggradsdjuret som saknar röda blodkroppar."
Intressant med nya artupptĂ€ckter! Och i den omfattningen! đđ
https://www.dn.se/vetenskap/isfiskkoloni-hittad-i-antarktis-storre-an-liechtenstein/
Bild frÄn Pixabay. Fiskarna pÄ bilden har inget samband med inlÀgget.
đđ§Ąđđđđ
SpÀnnande.
/Maria
Livet Àr förunderligt och naturen fantastisk och förvÄnar stÀndigt!
Hoppas nu bara inte mĂ€nniskan gĂ„r in dĂ€r och sabbar isfiskkolonin âŠđą
Ett mycket, mycket starkt skydd frÄn exploatering Àr det första som mÄste till. Helst ska man lÄta allt vara ifred, anser jag.
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: HĂ„ller helt med dig! Naturen Ă€r helt underbar och bör sĂ„ förbli!đż MĂ€nniskan har förstört nog som det Ă€r, man kan ju hoppas att detta ligger lite för otillgĂ€ngligt till men det rĂ€cker nog inte, man fĂ„r hoppas att det blir nĂ„gon typ av fredad zon dĂ€r!
đđ§Ąđđđđ
- Redigerat 2022-01-15 10:12 av Sabah
âextraordinary discovery.â
Kan man lugnt sÀga ⊠Ett sÄ sÄrbart ekosystem, minsta lilla störning eller förÀndring och det kommer att pÄverkas.
Med bilder pĂ„ den ovanliga fisken. đđ
#5: đđ»đ
đđ§Ąđđđđ