Optimistiska miljö- och klimatnyheter
Det är lätt att förlora hoppet när man läser artiklar om klimatrelaterade katastrofer jorden runt. Prognoserna ser dystra ut.
Men samtidigt finns det hopp och det sker positiva förändringar.
Jag tänkte att vi i den här tråden kan samla smått som stort som kan visa vägen framåt. Vi behöver hopp för vår underbara jord, en god och hållbar framtid i fokus.
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Solpaneler - kan det vara nåt?
Enligt en studie publicerad i Nature Communications, se länkar nedan, skulle solpaneler på hälften av världens tak möta hela planetens elbehov.
Det är förstås en teoretisk uträkning som möter en hel del problem i praktiken. Intressant i alla fall.
Studien är publicerad i:
Flyget då? Kan man flyga miljövänligt? ✈🛫🌳
Ett av de mer fantasifulla förslagen till alternativa flygbränslen jag läst om är - senapsplanta!
Forskning pågår vid University of Georgia.
"Forskaren Puneet Dwivedi förklarar i studien som skrivits om detta projekt att detta nya bränsle kan minska koldioxidutsläppen med upp till 68% och att det amerikanska jordbruket också skulle ha nytta av denna lösning."
https://www.warpnews.se/green-tech/senapsplanta-ett-alternativ-till-flygbransle/
Fartyg med vingsegel till havs låter väl som en ypperlig idé som borde få vind i seglen snarast! ⛵
Istället för jättelika containerfartyg som av och till släpper ut olja skulle dessa vindfartyg segla tyst och miljövänligt!
Fler förslag finns också i artikeln, som "aerodynamisk cellstruktur".
Stort och smått!
Att börja med de små barnen att vara tydlig med information om tex vad som skadar naturen, börjar man i tid så växer det in i barnet och de lär sig att inte kasta skräp i naturen.
Att det ska bli straffbart att kasta fimpar är ett litet steg, men oftast är de inte isolerade från annan nedskräpning.
Alla kan göra något, Minsta sak bidrar, tycker mig se en attitydförändring om just nedskräpning.
Att sopsortera är inte så gammalt, det är en positiv sak där det efterföljs.
De stora bovarna vill oftast inte ändra sig, då behövs många Gretor som irriterar och sticks som ilskna mygg, det är ju deras framtid det handlar om…Mvh/WL
Förbättra inomhusluften i sommarstugan - bygg en enkel solfångare själv:
🌞
Vertikalodling med naturligt ljus, kan det vara något för framtiden?
I Storbritanniens största vertikalodling odlas hittills sallad och pak choy. I vinter blir det jordgubbar också.
https://www.warpnews.se/green-tech/storbritanniens-storsta-vertikala-farm-paborjar-forsta-skorden/
Inget för mig, men …
Växtbaserat "kött" är tydligen en miljardindustri, men många tycker att det inte smakar som det ska. Genom att använda jäst hoppas man kunna råda bot på den saken.
Här har vi ett exempel på hopp, bildligt och bokstavligt. 🙂
Medan barnen hoppar i hoppborgen skapas ren luft.
Finns det något miljöoptimistiskt att säga om smartphones?
Här är en modell som lär vara lätt att reparera och underhålla och ska på så sätt minska koldioxidavtrycket och värdefulla metaller tas bättre tillvara.
Om efterfrågan ökar på vettiga produkter i den här branschen så kanske …
"baksidan av telefonen är gjord av 100 procent återvunnen plast och kan tas loss utan några verktyg. De andra delarna, som batteri, kameror, högtalare och USB-port kan också enkelt tas bort med hjälp av en skruvmejsel. Även om delarna är designade för att hålla, om något går sönder, så erbjuder företaget reservdelar under en fem års lång garanti.""
https://www.warpnews.se/green-tech/hallbar-smartphone-kan-hoja-ribban-for-hela-branschen/
#10: Kan de hålla ett marknadsmässigt bra pris och en eftertraktad standard så kanske folk får upp ögonen för dem! Det behövs på den marknaden! 🙂 👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
Flygbolag i USA slutar använda plastglas och engångsflaskor av plast ombord på sina flygplan. Istället ska man använda växtbaserade alternativ.
På det sättet förväntas man spara 81 milj kg (!) plastavfall per år!
(Det är bara att hoppas att ersättningen tas fram på ett miljövänligt och hållbart sätt.)
Glitter tillverkar av mikroplaster och är väl en typiskt onödig sak men används mycket vid jul och andra helger!
Nu finns det en sorts glitter som är gjort av nanokristallin cellulosa och är biologiskt nedbrytbart, och det är ju alltid något.
Kanske kan svampmycel bli ett miljövänligt byggmaterial?
Försök pågår att skapa "tegelstenar" av svampmycel och restprodukter från jord- och skogsbruk.
2014 uppfördes en 12 m hög byggnad utanför ett konstmuseum i New York. Den byggdes av mycelstenar, vars svampar odlats på skörderester från majsfält.
källa: Svamparnas planet av Jesper Nyström
Det artificiella lövet kanske kan fånga upp koldioxid på ety effektivt sätt.
"Med tanke på den låga kostnaden för att driva processen, den lilla storleken, och möjligheten att skala upp processen, tror Singh att uppfinningen kommer att kunna spela en stor roll i hanteringen av den globala uppvärmningen."
https://www.warpnews.se/green-tech/hundra-ganger-mer-effektiv-koldioxidfangst/

Unik laserteknik kan få solens strålar att omvandla koldioxid till bränsle
"Avancerade material och ultrasnabb laserspektroskopi har visat sig kunna vara en framtida teknik där man med solens hjälp kan omvandla koldioxid till bränsle. Detta genombrottet kan bli en viktig pusselbit för att på sikt minska nivåerna av växthusgaser i atmosfären.
Det solljus som träffar jordklotet under en timme motsvarar i runda tal mänsklighetens totala energiförbrukning under ett helt år. Att dra nytta av den energin har länge varit en utmaning för forskare runt om i världen, men nu kan man var en unik möjlighet på spåren och samtidigt minska utsläppsnivåerna av fossila bränslen."
Läs artikeln i dess helhet:
Bild från Pixabay.
💖🧡💛💚💙💜
#16 Det låter ju hoppfullt och vettigt! 🌞
ALLT måste göras för att skydda ursprungsbefolkningarnas regnskogar! Inte bara för att de binder mer kol än andra skogar …
"En ny studie från World Resources and Climate Focus fann att skogar på mark som tillhör ursprungsbefolkningar binder dubbelt så mycket kol som de skogar som ägs av privata parter eller av staten."
Kan man få plastavfall att absorbera koldioxid billigt och bra? Om det är möjligt vore det ju bra, en av många åtgärder för miljö och klimat.
"Forskare från Rice University har kommit på en metod som får plastavfall att absorbera koldioxid. Denna metod baseras på applicering av kaliumacetat för att förvandla plastavfall till koldioxidabsorbenter - en win-win för miljön."
https://www.warpnews.se/green-tech/kemikalie-behandlar-plastavfall-for-att-absorbera-co2/
Enligt ett nyligen utfört test kan även ett så stort flygplan som Airbus drivas med ett miljövänligt bränsle som använd matolja (!) och annat fettavfall!
Världens största ekodukt ska byggas i Kalifornien över en tiofilig motorväg.
Synd att det behövs, bra att det görs och hoppas att de blir fler!
Nu byggs vindkraftstorn av trä!
"Trätornens fördel är inte bara klimatvinsten under produktionen, utan också att de är lättare att transportera. Tornen transporteras i mindre moduler som väl på plats sätts ihop till sektioner. Sektionerna limmas sedan på varandra och på så sätt byggs tornet. "
Kommer att funka även till havs, sägs det.
I Kalifornien har elproduktion igår till över 99 % kommit från solceller. Det är tydligen första gången i historien det skett.
Förhoppningsvis inte sista.
Mvh // Johan
#23 Det var en god nyhet! 🌞
Intressant idé att täcka byggnader med mossa för att rena stadsluften!🌲
"Positive News skriver att mossa inte bara omvandlar CO2 till syre, den upptar också föroreningar från vatten och luft. Därtill ökar den biologiska mångfalden genom att mossan erbjuder en livsmiljö för insekter. Enligt Optimist Daily har mossan även kylande egenskaper eftersom den skyddar ytan den växer på från solljus. Den kylande effekten har också att göra med en process som kallas evapotranspiration."
Är det verkligen möjligt att bygga hus av svampmycel? 🙂🍄
https://www.warpnews.se/green-tech/svamp-nasta-nya-hallbara-byggnadsmaterial/
#26: Mycket intressant! Heja all sådan forskning! 👍🏻🙂🍄🌿
💖🧡💛💚💙💜
#25: Underbart! 😊 Jag gillar mossa, den klär in sin omgivning mjukt och hemtrevligt! 😊🌿 Dess renande effekt är en stor bonus! 🌿
💖🧡💛💚💙💜
#27 #28 Verkligen! Nya krya idéer och forskning för jordens bästa behövs! 🤗🌸🍀🌎 Jorden har allt den (och vi) behöver, det gäller att ta vara på det på ett bra sätt.
10-åringar plockar skräp efter skolan för att rädda jorden!
"– Vi har läst och sett på filmer och fått mycket information om att vi måste rädda klimatet och det här är vårt sätt att hjälpa till, säger Emma Lindgren.
Tjejerna bedriver spaning runt skolgården, bensinmacken och busshållplatserna och när skräpet har upptäckts gör dom en insats och samlar allt i en sopsäck."
Bra gjort, heja er! 🌸🌹🌷
Unikt material kan filtrera vissa gifter från vatten.
https://www.warpnews.se/innovation/material-filtrerar-giftigt-krom-och-arsenik-fran-vatten/
Vad gör man med övergivna oljekällor som släpper ut massor med metan?
Glädjande nog ska amerikanska myndigheter enligt uppgift täppa igen 10 000 övergivna oljekällor. Alltid något.
https://www.warpnews.se/green-tech/10-000-overgivna-oljekallor-ska-pluggas-igen/
30 % av Australiens yta ska bli naturreservat, enligt 30/30-initiativet.
"”Vårt inhemska naturliv fortsätter att hotas av klimatförändringar, rovdjur och mänsklig aktivitet. Speciellt gräsbränderna har varit förödande för många arter, men vi är väldigt beslutsamma i att vi nu ska ge våra vilda djur och växter bättre chans att klara sig”, säger Tanya Plibersek, miljöminister i Australien i ett pressmeddelande."
https://www.warpnews.se/manskliga-framsteg/30-procent-av-australiens-yta-ska-bli-naturreservat/
Bra, det var på tiden! 🍀
Vindturbiner på varje hustak!
Det låter som en väldigt bra lösning. Det behövs inga stora snurrande blad och de lär kunna producerar mer el än solpaneler till samma kostnad.
#34: Håller med, låter vettigt! 🌀👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
Det är inte klokt så mycket mat som slängs!!! Nästan hälften!
För att förhindra att ännu mer mat blir dålig och måste slängas har det ansetts att man måste använda plast. Men det finns andra metoder som är bättre och mer miljövänliga. I alla fall håller en del företag på och jobbar fram sådana.
Ett sätt är små påsar med "torkmedel" som ska eliminera kondens. Dessa kan förlänga råvarornas hållbarhet med 4 - 14 dagar.
https://www.warpnews.se/optimists-edge/optimists-edge-frukt-och-gronsaker-utan-plast/
Många fåglar faller offer för vindkraftverken. 😢
Men bara genom att måla ett rotorblad med svart färg förbättrar man mycket och fågeldöden minskar drastiskt.
Frågan är: Varför gör man inte det då???
Kan flygmotor som drivs med vätgas vara något?
https://www.warpnews.se/green-tech/rolls-royce-bygger-flygmotor-som-gar-pa-vatgas/
#38: Det beror nog väldigt mycket på hur vätgasen är tillverkad. Det är en rätt ineffektiv process och den stora majoriteten av den tillverkad med naturgas.
Det är möjligt att det ändå är bättre än flygbränsle.
Men det blir lite som om ett tåg skulle använda el för att generera ånga för att driva ett ånglok.
Men än så länge är inte energitätheten i batterier tillräckligt hög för att kunna skapa el-flygplan för längre sträckor.
Så kanske är vätgasflyg det minst dåliga alternativet. Dvs vi kanske kan ersätta ett stort problem med ett lite mindre problem och det i sig är en vinst.
Mvh // Johan
#39 Mycket kanske där. 🙂 Håller med dig, det finns tveksamheter. I alla fall kan man undra om det är just vätgas som är det bästa …
#40: Ja. Många kanske. Men det är väl så det är med ny teknik innan den bevisat sig.
Men jag tänker inte helt avfärda något bara för att det är nytt. :)
Däremot vätgas i personbilar vågar jag nog säga att det aldrig kommer slå. Där har batterier redan vunnit matchen.
Mvh // Johan
#42 "inte helt avfärda något bara för att det är nytt"
Det var heller inte min avsikt.
#42: Tolkade det inte så. Det var mer en reflektion över att jag stör mig rent allmänt att många dissar vad man ännu inte förstår eller sett lång nytta med.
Jag ville inte framstå som den typen jag själv ogillar bara för att jag är skeptisk till vissa användningsområden av vätgas.
Mvh // Johan
Forskning från University of Central Florida:
Genom att framställa vätgas från metan skulle man kunna få "grön teknik" minska energiåtgång och metangas samtidigt. Fungerar det kan det minska koldioxidtrycket på miljön.
"The new UCF innovations enable methane to be used in green energy production and to create high-performance materials for smart devices, biotechnology, solar cells and more."
#44: Spännande! Hoppas dom kan skala det till något användbart.
Lät som det var mycket speciellt detaljer kring ljus.
Mvh // Johan
Forskare på Chalmers har tagit fram ett intressant batteri, "lika starkt som aluminium".
En metod att tillverka solceller utan gift har tagits fram av forskare vid Linköpings Universitet.
Det får vi hoppas snabbt kommer till användning…
"Klassiska solceller tillverkas ofta med kiseldioxid vilket kräver lösningsmedel som är giftiga och skadliga både för miljön och för de som arbetar med produktionen."
Försök pågår för att få svamp att städa bort giftigt miljöavfall.
"Vid ett oljeraffinaderi i Stockholmsområdet ska svampar i år bryta ner flera ton giftigt avfall."
https://www.sverigesradio.se/artikel/tonvis-med-giftigt-industriavfall-ska-trollas-bort-med-svamp
Det blir intressant att se hur det går.