Nobelpris 2021
David Julius och Ardem Patapoutian får årets pris i medicin/fysiologi för sina upptäckter av receptorer för temperatur och beröring.
"Upptäckten är en väldigt grundläggande pusselbit som vi har saknat som vi nu har hittat för att förstå hur man kan översätta de fysikaliska fenomenen ut i världen som temperatur, till elektriska signaler som går upp i hjärnan." (citat ur länken nedan)
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillkannagivandet-av-nobelpriset-i-medicin-och-fysiologi-2021
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tre forskare delar på fysikpriset:
Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann och Giorgio Parisi.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/2021-ars-nobelpris-i-fysik
"Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann tilldelas priset för deras studier av fysisk modellering av jordens klimat. Kvantitativ analys av variationer och tillförlitlig förutsägelse av global uppvärmning.
Giorgio Parisi tilldelas priset för sina banbrytande upptäckter inom den så kallade kvantkromodynamiken och studier av komplexa störda system inom fysikens område."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KzjmWE/de-far-nobelpriset-i-fysik
Bra att klimatforskare får pris.
"Professor Parisi deltog i presskonferensen per telefon, och fick frågan om han har ett budskap till världens ledare inför det stundande klimatmötet.
- Vi behöver agera väldigt snabbt. Det är tydligt att vi för framtida generationer behöver agera nu och kraftfullt, sade Parisi."
Litteraturpriset går till Abdulrazak Gurnah!
De flesta hade nog inte hört talas om honom förut, ännu mindre läst hans böcker, men är ense om att det ska bli roligt att upptäcka hans författarskap.
Om författaren:
"Gurnah tilldelades Nobelpriset i litteratur 2021, ”för att kompromisslöst och med stor medkänsla ha genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter”.[7][8] Han är den första svarta afrikanen att tilldelas Nobelpriset sedan Wole Soyinka 1986, den första svarta pristagaren sedan Toni Morrison 1993 och den första tanzaniska författaren att få priset någonsin.[3]
Två av Gurnahs romaner har getts ut i svensk översättning av Helena Hansson – Paradiset (Paradise) 2012 och Den sista gåvan (The Last Gift) 2015."
Kemipriset går till Benjamin List och David MacMillan. vilka upptäckte att det finns en tredje sorts katalysator förutom de två tidigare kända.
En praktisk användning för årets kemipris är att upptäckten kan hjälpa oss att få fram läkemedel på ett hållbare sätt.