Vetenskap iFokus

Vetenskap

Läst 105 ggr
Anonym.456
1

Har vi fri vilja?

Det är en sak som jag har länge funderat på och det är hur våra handlingar och hur världen påverkar varandra och på vilket sätt. I grund och botten så är allt uppbyggt av partiklar som i det hela stora bara är en reaktion.

Så: big bang - - -> skapar rymdstoft - - > skapar materia - - -> skapar stjärnor och planeter osv. Ämnen som interagerar med varandra får nya egenskaper, nya ämnen skapas och på något vänster har det första livet skapats.

Det jag säger nu är helt omöjligt men vi låtsas som att vi vet allt. Vi vet allt om alla partiklar någonsin, och hur de förhåller sig till varandra. Med en matematisk formel kan vi förutspå exakt vilket väder som kommer hända, vi vet när varje jordbävning händer för vi vet exakta rörelser och reaktioner hos kontinental-plattorna. Men vi vet också exakt allt om partiklarna som skapar våra celler som skapar våra kroppar. Vi vet exakt vad som händer när en känsla uppstår för en person, för med vetskapen om personens Genetik och dess exakta hormon-nivå, tillsammans med hjärnans exakta elektriska signaler och allt annat som finns att veta. Vi vet också allt om vad som har skett fram tills nu sedan big-bang. Detta borde då innebära att vi vet exakt vad den personen kommer göra och säga i alla situationer.

Innebär det att den personen har en fri vilka? Innebär det verkligen att vi alla har fri vilja? Om vi bara är biologiska maskiner som reagerar baserat på tidigare erfarenhet, stimuli och biologi. Om jag skulle prata med den personen och veta allt skulle jag veta exakt hur den personen skulle svara. Därför finns det inget den personen kan säga eller göra för att övertyga mig om att den har en fri vilja, för jag har redan förutsett att den skulle bete sig på det viset. Är vi verkligen bara resultatet utav en konstant reaktion?

Eller tror ni det finns något där ute, som, det kvittar hur mycket kunskap du har. Det kvittar om du vet allt om världen. Denna saken går inte att förutspå, för den har så många olika "outcomes" som inte är beroende av något och inte påverkas av något? Tror ni att det finns äkta slump? Om denna äkta slumpmässiga händelse reagerar med oss skulle vi då ha en fri vilja? För då är våra beslut inte förutbestämd?

Hoppas ni förstår min konstiga text. Tycker bara det är så intressant. Vad tror ni?

Magi-cat
1

#0 Fri vilja … En alltid lika intressant fråga, utan definitivt svar är jag rädd.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
1

Nej du har på sin höjd några olika alternativ.

Du kommer inte kunna bryta fysiska lagar hur mycket du än vill. Bara för att ta ett väldigt konkret exempel.

Boken Free Will av Sam Harris är intressant på detta ämne.

Serien Devs likaså.

Dom har också helt olika infallsvinklar och slutsatser.

Mvh // Johan

Magi-cat
0

#2 "Fri vilja" beror på vad man menar. Ställer man det som en fråga om man kan bryta fysiska lagar eller inte, blir det ju enklare. 🙂 Det kan man inte, det är inte det som är grejen. Det är oftast inte det man menar med frågeställningen om "fri vilja", utan hur det förhåller sig psykologiskt, sociologiskt, biologiskt, frågan om arv och miljö, människans personliga ansvar etc.

Boktips: "Kort om medvetandet" av Susan Blackmore. Där finns bl,a. ett kapitel med underrubriken "Har någon en fri vilja?". (Länge sedan jag läste den, men dock …)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

johan
0

#3: Tror du världen sett ut som den gör om folk kunde välja sina liv?

Jag menar INTE att allt är förutbestämt, jag tror i allra högsta grad vi kan påverka våra liv.

Men i liten grad. Men som alla som skjutit pilbåge eller sågat en planka så kan en enstaka grad göra enorm skillnad när avståndet växer.

”Fri vilja” verkar annars sorgligt kopplat till inkomst.

Mvh // Johan