Vetenskap iFokus

Vetenskap

Etikett: övrigt
LĂ€st 784 ggr
[Crystal93]
2

Menstruations vÀrkar?

_đŸŒșGod dag!😊
Jag kanske skriver det hÀr inlÀgget i fel forum, men jag skulle gÀrna vilja frÄga om vad ni vet om menstruation?

NÀr jag fÄr min menstruation sÄ kÀnns det som förlossningsvÀrkar. Jag kan varken sitta eller ligga stilla, utan gÄr runt i huset som en knasboll och sÀtter mig, stÀller mig 1.000x om, och eftersom jag verkar vara 'immun' emot vÀrktabletter sÄ arrangerar jag mig dÀrför inte mycket i att ta dem.

Hursomhelst.. sÄ har jag 'lÀrt' mig att stimulera klitoris, tills jag fÄr en orgasm. FörlÄt.. om det kanske var för intima detaljer, men efter orgasmen sÄ försvinner vÀrkarna tills nÀsta vÀrk Äterkommer ca 3dar senare, dÄ det kÀnns som om kroppen stöter bort den gamla hinnan för att senare ersÀtta den med en ny.

Min frÄga Àr dÀrför.. vad sker egentligen under en kvinnas orgasm, och har mÀn samma lindrande effekt under deras orgasmer? Det hÀr fascinerar mig verkligen, hur ingenting kan lindra vÀrkarna, utom ens egna fysiska kropp? Jag förstÄr om ni kanske inte vill svara, men jag skulle vara vÀldigt tacksam om jag fick ett biologiskt eller kemiskt svar pÄ min frÄga.

Jag vill Àven frÄga om vad ni vet om hormonerna som vi kvinnor utlöser innan, under och efter menstruation. Det Àr en sÀrskild och intensiv doft.. som Àven min tvilling sjÀl reagerar utav. Liksom innan, under och efter Àgglossningen.
Vi kan ligga bredvid varandra och bara gosa.. sen PANG, han bara MÅSTE Ă€lska med mig, naturligtvis skulle vi ju aldrig Ă€lska utan min tillĂ„telse, men hans sexlust ökar intensivt vid mina hormonförĂ€ndringar.. annars sĂ„ reagerar han inte sĂ€rskilt mycket, faktiskt, han verkar vara en vĂ€ldigt stillsam man.

Jag vill Àven tillÀgga min personlighetsförÀndring..
Jag kÀnner mig mera feminin, kÀnslig, försynt, generös och undergiven i nÀrheten av min Àgglossning, men frÀmst utav min menstruation. Jag vill helst dÄ bara vara hemma och vila tills menstruationen eller Àgglossningen Àr över, sÄ att jag kan ÄtervÀnda till vardagens arbete med nya krafter._

Silent_Hill
3

Ja, att en kvinnlig orgasm kan lindra smĂ€rta Ă€r ingen hemlighet Glad NĂ€r en kvinna fĂ„r orgasm sĂ„ utsöndras hormonet oxytocin vilket Ă€r kroppens egna smĂ€rtlindring och gör oss ocksĂ„ mer avslappnade. Under menstruationen sĂ„ fĂ„r livmodern som vĂ€rkar eftersom den mĂ„ste krampa för att fĂ„ ut blodet. Men nĂ€r oxytocin frislĂ€pps sĂ„ slappnar livmodern av. 

MĂ€n utsöndrar ocksĂ„ oxytocin, men inte lika mycket som hos kvinnor. DĂ€remot fĂ„r dom en större utsöndring av dopamin. 

Det finns nĂ„gra studier som visar att mĂ€n kan kĂ€nna av en kvinnas Ă€gglossning. Dock sĂ„ vet man inte exakt varför men doften Ă€r en hypotes man har. Det finns ocksĂ„ studier som visar att en kvinnas beteĂ©nde Ă€ndras under Ă€gglossning vilket troligtvis beror pĂ„ könshormonet östrogen som ökar innan Ă€gglossningen Glad

MVH Silent_Hill
SajtvÀrd pÄ Vetenskap & Bröllop
Medarbetare pÄ Wicca

[Crystal93]
1

_Det hĂ€r var ett vĂ€ldigt bra svar.👍
Men hur pÄverkar dopamin mÀn, egentligen?
Och vet du varför han "försvinner" en liten stund efter han fÄr orgasm?
AlltsÄ.. han försvinner en liten stund ifrÄn verkligheten, förstÄr du vad jag menar?
Det Ă€r som om han blir "omedveten" efter vi Ă€lskat..đŸ€”han skulle nog inte ens reagera om huset brann ner, haha!😃

Hursomhelst sĂ„ tycker jag att det Ă€r ett fascinerande Ă€mne och jag tackar dig för tiden och omtanken som du spenderade för min skull.😊_