Annons:
Etikettövrigt
Läst 1116 ggr
m2studio
2018-03-21 10:45

Mobiltelefon !!!

Jag undrar, kan man leva normalt som förr utan mobiltelefon? 

Hur många av oss kan klara det?

Fasta telefoni existerar fortfarande och mobilen kan vara hemma och man använda det när man kommer eller det är dumt tycker ni?

Hur man kan undvika strålningar och försöker att samhälle förstår det och tvingar aktörer att inte utsatta oss så mycket med strålningarna?

Vad man kan göra tycker ni?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Emo
2018-03-21 10:54
#1

Vi kan inte göra något. Efter 30 september 2019 har jag ingen möjlighet att använda fast telefon längre, så innan dess måste jag hitta lämpligt alternativ.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Åsa S
2018-03-21 10:56
#2

Jag har bara en gammeldags mobiltelefon som man bara kan ringa och skicka sms på, ibland lämnar jag den hemma tror inte det är bra hela tiden vara nåbar och stressas av ring och plingsignaler + sitta uppkopplad på internet hjärnan måste få återhämtning med + det funkade förr att inte kunna nås 100% av tiden få saker är så akuta att man måste kunna nås på nån minut.. Det man kan göra är väl att börja lämna mobilen hemma ibland + i jobbet inte be Medarbetare att använda sin mobil i jobbet ex. som min chef gör när han ber mig sms:a kollegor och fråga om de kan komma in och jobba

JonasDuregard
2018-03-21 17:59
#3

"Hur man kan undvika strålningar […]"

Strålning från en mobiltelefon är ganska harmlös vid normal användning. 

I allmänhet om du vill undvika strålning så ska du befinna dig längre från strålningskällan. 

Om det är EM-strålning från en mobil du vill undvika så använd ett headset och håll den en bit ifrån dig. Strålningsnivåerna avtar snabbt med avstånd och håller du den en armlängd bort så minskar strålningen du träffas av gissningsvis med minst 99%.

Foliehattar är annars en klassiker, men de är inte effektiva. 

"[…] och försöker att samhälle förstår det och tvingar aktörer att inte utsatta oss så mycket med strålningarna?"

Det där är inte en vetenskaplig fråga.  

Om du är orolig för mängden strålning du utsätts för är det Strålsäkerhetsmyndigheten du ska tala med. 

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se

Magi-cat
2018-03-21 19:51
#4

En del lägger faktiskt av mobilen. Det går! 
Det gjorde den här forskaren och han verkar t.o.m. nöjd.

Förr var det så här:

"- Tålamodet blev sämre, jag kände mig stressad och ständigt lite "speedad". Jag kunde inte längre läsa en bok, kände att min hjärna helt enkelt funkade sämre.

- Jag har ett jobb där man kan säga att man så att säga förväntas tänka "tyngre " tankar. Men i stället kände jag mig splittrad och drogs allt oftare till enkla och roliga grejer på nätet."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/05/14/aboforskaren-som-valde-bort-mobiltelefonen-jag-kunde-inte-langre-lasa-en-bok


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2018-03-22 04:51
#5

Ett sätt att minska problem med mobiltelefoner är att inte ha dem registrerade om man inte har företag och behöver en telefon till det. Än så länge får vi ha så mycket privatliv, men det verkar som om det också ska tas ifrån oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

m2studio
2018-03-22 19:10
#6

Jag måste bara samla mig och meddela familj om att jag blir utan Telefon i bilen och ute sen när man e hemma inga problem. 

En vacker dag kommer jag att göra.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
JonasDuregard
2018-03-22 19:14
#7

Tänk på att om att dumpa mobiltelefonen har en chans att rädda dig från ohälsosam stress, så har det också en risk att ta livet av dig om du inte kan komma i kontakt med räddningstjänsten när du behöver det. Välj vilken risk du vill ta :). 

Helt klart har mobiltelefoner räddat väldigt många liv genom åren, men alla behöver ju inte ha en för att det ska bli så.

Åsa S
2018-03-22 21:25
#8

#7 Man kan ju ha en mobiltelefon som man enbart kan ringa på, det finns fortfarande såna de pillar man inte speciellt mycket på så det är nästan som att vara utan telefon för väldigt många som mest använder telefonen till annat än att ringa. +Det finns ju mobiltelefoner överallt numera det funkade rätt bra förr när det inte fanns mobiltelefoner och bara telefonautomater men nu kan man ju bara be närmsta person ringa 112 för oddsen är ju nästan 100% att alla runtom har en mobiltelefon.

Magi-cat
2018-03-23 07:35
#9

Om man hade mobil "bara" för eventuella nödfall så skulle det inte heller vara några problem med mobilberoende eller stress. 📱😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m2studio
2018-03-25 14:25
#10

Magi-cat du har rätt, i början när mobilen kom var först för bilar p.g.a. storleken tror jag och sedan kom dem bärande. Om man tittar bakåt du ser man att det kom för nödvändiga samtal och stunder som byt plats och idag för allt man har det och t.o.m. när man inte har något och göra ex. prata då tar man den upp och titta eller göra något.

Huvud saken att Mobiltelefon varit för nödvändiga samtal och stunder har försvunnit och nu är faststället att den ger cancer också läste jag på internet.

Hur ska man motarbeta detta? vem kan vara ansvarig för att samhälle gick åt fel håll tycker jag? är vi själva ansvariga? 

Är människa klok? Har människor logiken och är sunt förnuft? vem kontrollerar oss? Varför tycker vi att ex. sjukdomen cancer inte drabbar oss själva? varför vi tänker att olyckor händer för andra och inte mig när jag inte håller säkerheten?

Varför NU som vi för besked att Mobiltelefoner ger cancer om dem är mindre än 60-70 cm närmare oss inte lämnar mobilen från vårt liv?

I vissa fall när jag nämnde att jag inte har mobiltelefon då inte fick uppdraget! Dem accepterade inte att ha kontakt med mig bara med fasta telefoni så dem vill ha en bättre kontakt möjlighet, eftersom om jag inte är i kontoret då inte de kan få ta på mig och att jag svara på telefonsvarare blir det nästa dag och de tyckte att det är försent och inte acceptabelt. 

Var är vi på väg? Mobiltelefon har blivit tyvärr ett måste!! jag oroar mig för min son och inte för mig själv, jag är gammal har levet mitt liv, men vad händer med våran barn?

När jag var barn och om vi hörde att ex. en bekant eller mindre bekant har cancer då var det största katastrofoffer som ägde rum! OHHH gud vad händer nu? hur hen ser ut då? alla ville se hen och se hur hen ser ut då? jag menar det var så stort och antalet var så litet, Men idag finns cancer i alla bekanta, familj, kompisar alltså folk som vi känner väl och är så många fall att det har blivit mycket vanligt nu för tiden!

Varför? vem känner pengar på detta?  det inte är väsentlig längre vem är ansvarig eller vem ska vara syndaboken? utan vi måste hitta ett utväg!! vi måste diskutera ämnet och hitta utvägen? man ska inte utgå att nej: mobiltelefon måste vara med oss och vi ska vara beroende av den? nej, 

VI MÅSTE HITTA EN UTVÄG tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Geru
2018-04-07 13:10
#11

Mobiler ger inte cancer. Det hade blivit en "epidemi" för länge sedan då.

Det finns flera som tjänar pengar på mobiler, men anledningen till varför det blir vanligare är för att det helt enkelt är bättre, på alla sätt och vis. 

Fast lina kommer försvinna, men man kan väl alltid skaffa IP-telefoni om man vill?

Vi är inte mer beroende av en telefon än människan varit beroende av andra saker. Du ser folk använda telefonen mycket för att den fyller flera funktioner. Förr läste folk nyheter via tidning på tunnelbanan, nu gör man det via telefonen. För att inte tala om att nyheter och så nu hamnar på youtube eller andra olika typer av media.

Många jobb idag kräver mobiltelefon. Vilket inte är så konstigt. Det är ett överlägset sätt att kommunicera på över långa avstånd.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Emo
2018-04-07 13:40
#12

Vilka möjligheter finns det numera för kommunikationsradio. Det hade vi förr, så vi kunde prata med varandra från bilen och båten till och från hemmet. Det gick också att prata med andra, som hade kommunikationsradio inom och utom landet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

m2studio
2018-04-08 10:18
#13

Inte mycket och inte många alternativ. För långa anstånd ska man ha licens för Radio kommunikationer apparater och inte blir som mobiltelefon heller.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Farwuq
2018-04-23 06:36
#14

Jag har någon Nokia 3310 från 2003 liggandes, de har vad man behöver utan en massa ikoner och appar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

akvarium123
2018-06-27 23:01
#15

Nu har jag visserligen inte levt så jättelänge men för mig är mobiltelefonen min största trygghet. Utan den känner jag mig absolut inte det minsta trygg. 

För vad händer om du inte har med dig någon mobil och du har låst in dig i ett garage exempelvis. Inte för att det händer så ofta men ibland så händer det även den bäste😉 Och då så skulle man nog önskat att man hade med sig sin mobil så att man kunde ringa och be om hjälp så att man kommer ut från garaget eller ifall något annat har hänt.

Tant Grön
2018-06-28 10:17
#16

Såg igår en kille som nästan blev överkörd av bussen, därför att han gick rätt ut i gatan utan att se sig för. Han var helt upptagen med att titta i sin mobil. Andra gången på några veckor jag ser detta. Dom klarade sig tack vare att bussförarna tvärnitade.

akvarium123
2018-06-28 10:35
#17

#16 Ojdå! Hoppas att dom förstod hur dåligt det kunde ha slutat!

Tant Grön
2018-06-28 10:52
#18

#17 Man kan ju hoppas att dom gjorde det. Har sett de som cyklar och samtidigt tittar på mobilen. 😮

akvarium123
2018-06-28 17:51
#19

#18 Kan nog erkänna att det har hänt ett X antal gånger mig. Men det är där det inte finns någon biltrafik och där cykelbanan inte är tungt trafikerad.

Grodan
2018-06-28 22:00
#20

Det som är rätt jobbigt med att vara utan mobil eller ha en gammaldag med bara ring-och smstjänst är att vi lever i ett app-samhälle. Det ges inga möjligheter för oss utan app-telefon längre, utan man tar bara för givet att alla har app-lurar.

Fast det hindrar inte mig. Jag lekte lite med en surflur när jag var utan internet 3 veckor under maj och juni. Jag blev väldigt irriterad och stressad av den på väldigt kort tid. Så tyvärr kommer jag inte att skaffa en sådan själv, om jag inte blir tvingad.

Och telefon behöver jag egentligen inte alls, men jag har en i a f, för att kunna ringa någon gång om året till någon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: