Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 779 ggr
m2studio
2/9/18, 11:23 AM

Värmekamera!?

Kan någon förklara för mig hur en värmekamera princip är? Alltså vilka lins skall se vilka ljus? Hur dem byggs och hur dem fungerar? Vad är skillnaden med mörker seende kameror? Alltså om man vill bygga en vad man ska tänka på som gör dessa kameror så dyra? 

Jag har försökt och lära mig från internet men lyckade ej så bra med detta. 

Tacksam

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
JonasDuregard
2/9/18, 1:40 PM
#1

#0 En värmekamera har en sensor som känner av infraröd strålning i vissa våglängder. Sedan "översätter" kameran strålningen till synligt ljus, så vi får en bild av hur världen skulle kunnat se ut om våra ögon kände av IR. 

IR-strålningen antas komma från så kallad svartkroppsstrålning, så fördelningen över våglängder bestäms av föremålens temperatur, därför kan man konfigurera kameran så den visar föremål i bestämda temperaturzoner (till exempel kroppstemperatur). 

Att bygga en är nog väldigt svårt. Har du byggt en vanlig kamera någon gång? En väldigt konkret skillnad är att linsen inte kan vara gjord utav glas, utan måste vara byggd av till exempel safirkristall för att släppa igenom IR…

m2studio
2/11/18, 12:49 PM
#2

Tusen tack Jonas, verkligen.

Jag menade inte bygga en sådana från noll punkten nej, jag menade vilka delar som är så väsentliga så att sådana kameror blir så dyra. Linsen, sensorn, elektroniken? vilka dem delar är så huvud ämnen/saken som gör kameran dyr? 

Det finna kameror som är under 2000 kr men dem har nästan inga lagom kvalitet heller.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

JonasDuregard
2/11/18, 1:01 PM
#3

Gissningsvis är det sensorn som är dyrast, plus att de tillverkas i ganska små volymer för ganska speciella tillämpningar (så rena "marknadsskäl" snarare än tillverkningskostnader).

m2studio
2/12/18, 10:58 AM
#4

Tack än en gång till Jonas.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: