Annons:
Etikettövrigt
Läst 16938 ggr
Tant Grön
8/12/17, 11:07 AM

Kontaklösa kort

Har hört att det skall komma kontaktlösa betalkort som tydligen är lätta att skimma när dom ligger i plånboken. 😮
För att skydda sig så kan man köpa något som heter SkimSafe.
Undrar om det inte skulle fungera att vira in dom i aluminiumfolie? Någon som vet?

Annons:
Carrosh
8/12/17, 11:16 AM
#1

Finns ju plånböcker som är gjorda för att man inte ska kunna läsa av dem när de ligger i plånboken. De brukar vara i något tjockt metall-material. Tycker de är ganska smarta, minns dock inte namnet på dem. Men de brukar finnas i de flesta väskbutiker.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tant Grön
8/12/17, 11:18 AM
#2

Tycker bara det är för dj….ligt att man skall behöva köpa saker bara för kortet.

Carrosh
8/12/17, 11:20 AM
#3

Plånbok måste man ju ändå köpa lite nu och då. Då kan man ju alltid välja en sådan när man ändå måste köpa en nästa gång.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tant Grön
8/12/17, 11:22 AM
#4

Men jag har precis köpt en plånbok. Fast än så länge har jag inga kontaktlösa kort.

Carrosh
8/12/17, 11:26 AM
#5

Vad innebär förresten ett kontaktlöst kort? Har aldrig hört talas om det förut.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tant Grön
8/12/17, 11:33 AM
#6

Man behöver inte dra kortet i kassan, utan går bara förbi. Tror jag. Man behöver i alla fall inte slå in koden.

Annons:
JonasDuregard
8/12/17, 10:56 PM
#7

#6 Det räcker inte med att gå förbi, man behöver hålla kortet mot läsaren. Räckvidden är kanske 2 cm, så risken att du skimmas är nog liten jämfört med risken att någon bara snor din plånbok. 

#0 Om du inte vill ha funktionen kan du be din bank inaktivera den. Produkten du nämner ("SkimSafe") är både orimligt dyr och onödig.

Tant Grön
8/12/17, 11:19 PM
#8

#7 Det låter ju bra. 🙂

Magi-cat
8/13/17, 7:29 AM
#9

"Alla banker erbjuder inte heller möjlighet att stänga av ”blipp”-funktionen själv."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-vet-du-om-har-ett-kontaktlost-bankkort-kolla-med-din-bank

Banken huvudansvarig om du skimmas, om du inte varit "slarvig":

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/huvudregeln-bankerna-ar-huvudansvarig-om-du-skimmas

Hur korten kan skimmas:

"På upp till fem centimeters avstånd kan scannern, inom loppet av sekunder, scanna av ett bankkort och lagra informationen den får ut av det.

– Det är inte svårare än så, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter när han får ta del av en bild på scannern."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimma-ditt-nya-bankkort

"– Om inte vi lanserar den här tekniken kommer någon annan göra det inom kort. Det handlar om att skydda vår marknad, säger Kurt Gjesten."

"Enligt polisen är säkerheten gällande kort i Sverige utvecklad och långt gången. Dock kan man som konsument påverkas, även om man drabbas här.

– Kortuppgifterna går alltid att använda utomlands. Då kan det bli dyrt, säger Jan Olsson."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
8/14/17, 4:09 PM
#10

Brittiska och amerikanska tekniker har visat att korten går att skanna av på mer än 10 meter. Det samma gällde för dom nya chipförsedda USA-passen.

Aluminiumfolie försvårar avskanning, men det bästa är att få tag på aluminiumplåt. Om kortet läggs mellan två st 3 mm tjocka aluminiumplåtar är det mycket svårt även för en kraftfull sändare att läsa av kortet.

Fast det gör inte saken helt enkel ändå. Kortet måste ju tas upp ibland och kan då avläsas på avstånd. Massvis med britter har berättat att bara dom går igenom en affär har deras kort avskannats och deras bankkonton har belastats med uttag av okänt slag som affärerna vägrar betala tillbaka.

Det bästa är kanske att kräva att få kort som inte har chip som går att avläsa på avstånd. Och att hålla pengarna på konton som inte är kopplade till kort.

Tant Grön
8/15/17, 2:09 PM
#11

#10 Det där låter ju inte bra 😮

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
8/15/17, 2:53 PM
#13

#10 "Det bästa är kanske att kräva att få kort som inte har chip som går att avläsa på avstånd."

Som redan föreslagits. Det verkar vara det absolut enklaste sättet att lösa just det här icke-problemet innan det ens uppstått. 

Själv kommer jag nog inte bemöda mig. Det verkar än så länge inte finnas något bekräftat fall i världen av den här sortens brott, så om jag mot förmodan skulle bli den första i världen så tar jag de minuter det krävs att kontakta min bank för att få tillbaks pengarna då.

Annons:
Huygens
8/15/17, 3:08 PM
#14

Rapporter från folk i Storbritannien gör gällande att dom inte får tillbaka sina pengar, om dom varit i en affär och fått belopp dragna utan sin vetskap.

Det räcker att du har kortet i plånboken när du går genom affären.

JonasDuregard
8/15/17, 3:45 PM
#15

#14 Det låter extremt osannolikt. Som du säkert vet finns det historier på Internet som inte är helt sanna.

Huygens
8/15/17, 5:36 PM
#16

#15 Din kommentar ser lite kryptisk ut.

Menar du att du inte tror på att det finns 1000-tals (eller ännu fler?) britter som råkat ut för att kortköp genomförts med deras kontaktlösa kreditkort (förvarat i deras plånboken), utan deras vetskap och utan deras önskemål i butiker dom bara besökt?

.

Och hur upptäcker du det?

Du genomför under en månads tid en massa köp med ditt fina nya kontaktlösa kreditkort och mitt bland alla transaktionerna har 540 :-  dragits från ditt bankkonto i en butik du besökt, för något du aldrig köpt.

.

Till frågan om aluminiumfolie i plånboken hjälper, så kan man vika aluminiumfolien så att den blir tjockare. Tio lager aluminium är bättre än ett lager.

JonasDuregard
8/15/17, 6:35 PM
#17

#16 "Menar du att du inte tror på att det finns 1000-tals (eller ännu fler?) britter som råkat ut för att kortköp genomförts med deras kontaktlösa kreditkort (förvarat i deras plånboken), utan deras vetskap och utan deras önskemål i butiker dom bara besökt?"

Det enda som tyder på det är att du påstår det (och det är inte mycket). 

Kan du inte länka till något åtminstone?

Det andra du påstod är att "det räcker att gå in i affären" vilket är ännu mer tveksamt.

Huygens
8/15/17, 6:53 PM
#18

Det kan räcka att du går förbi någon med en smartmobil, så skannas ditt kontaktlösa kreditkort. Personen köper sedan en dyr pryl med dina kortuppgifter medan du är i affären.

JonasDuregard
8/15/17, 9:18 PM
#19

#18 "Personen köper sedan en dyr pryl med dina kortuppgifter medan du är i affären."

Nej, det skulle inte fungera. Korten använder en slags challenge-response system så en avläsning av ett kort gör inte att man kan kopiera det. Sitter du och hittar på rakt ur luften nu? 🤔

Med mycket mer avancerad utrustning kan man försöka göra en slags relay-attack och det finns en del rent akademisk diskussion om hur det skulle kunna gå till. Men det verkar inte finnas några brottslingar som ägnar sig åt det.

Huygens
8/15/17, 9:59 PM
#20

Jag återger bara vad nyheterna redogjort för.

Din smartmobil kan ladda ner en olämplig app, som skannar ditt kontaktlösa kreditkort och skickar all info till en mottagare du aldrig ser.

Annons:
Tant Grön
8/16/17, 8:21 AM
#21

#20 Skulle vara bra om du länkade till det, så kan man se om det är en trovärdig sida.

Huygens
8/16/17, 10:58 AM
#22

Leta på nätet och på yt. Här är ett nyhetsinslag från mediasajten WXIA-11, Georgia, USA. (YT/CenturionStrategies, 2011-07-31, 3 min)

Exemplet att en app i din smartmobil kan stjäla pengar från ditt kontaktlösa kreditkort och sända det till en tjuv på internet, finns en bit in i nyhetsklippet.

Lägg i synnerhet märke till hur nedtonat nyhetsinslaget är rörande riskerna. En nyhetskanal i USA biter inte den hand som föder den.

Denna kommentar har tagits bort.
JOF
2/26/19, 9:40 AM
#24

Nu har Coop lanserat ett nytt Kreditkort med den här kontaktlösa funktionen.

 Om jag inte aktiverar "Blip" kan kortuppgifterna fortfarande fjärravläsas av obehörig??

JOF
2/26/19, 10:13 AM
#25

Det som alla bör göra är att radera CRC koden på baksidan av kortet (tre siffror). Tyvärr är det svårt eftersom siffrorna är både tryckta på och stansade i kortet. 

Varför: 

Betalade med Coop's MedMera Mastercard kort i en hotellbar, i Centrala Sthlm, varvid dom tar kortet till kassaapparaten och kommer tillbaka med betaldosan så jag kan slå in pinkoden.

Ett par dagar senare ska jag använda kortet och får meddelandet "Medges ej" . Ringer Coop och blir kopplad till säkerhetsavd. Kortet är spärrat på grund av  troligt "obehörigt utnyttjande". Det visar sig att någon har kopierat kortnr på framsidan och CRC nr på baksidan och med hjälp av 4st  PCn kopplat upp sig mot El-Giganten, Siba, NetoNet och ICA Specialprodukter och över nätet gjort samtidigt köp för totalt 30,000 kr genom att använda mina siffror på kreditkortet men angivet ett annat namn och adress.

Samtliga fyra företag accepterade gladeligen köpen och skickade iväg varorna.

Polisanmälan på polisstation och pappersjobb med Coop !

När jag vill ha reda på till vem varorna skickades till så får jag inte det för att skydda den Personliga Integriteten (den kriminellas integritet)

Magi-cat
2/27/19, 8:07 AM
#26

#25 Usch vad tråkigt när sånt händer! 😕 Berätta hur det går!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
4/22/19, 9:25 AM
#27

Jag har stängt av blippen på mina kort, det har inte varit något problem.

#25 av: JOF
Jag har läst om det där med CVC-numret, men hur skall man kunna komma ihåg det? Högintressant i sammanhanget är väl också vem i baren som kopierade siffrorna. Det kan väl inte vara fel att skriva ut barens namn heller - den skall man akta sig för.

Du är inte betalningsansvarig för köpen, men det är ju ett himla krångel och bök när sånt händer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: