Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 2041 ggr
Silent_Hill
2017-05-24 13:39

Du kan lukta dig till sjukdom

"sniff sniff"  😇
Känner du lukten av sjukdom några timmar efter någon blivit smittad? Nej, inte jag heller. Men tydligen så ska vi kunna det även om vi inte är medvetna om det 🙂

"Luktsinnet kräver inte tydligt medvetna processer, därför upplever vi inte alla lukter runt omkring oss, men lukterna påverkar ändå vårt beteende"

 "Experiment på försökspersoner visar att luktcentrum i hjärnan aktiverades när de fick känna doft från smittade personer.
Lukten är så svag att den knappt går att urskilja, men vi har upptäckt att försökspersoner som får lukta på prover från smittade människor känner aversion mot den smittade. De får också större aktivitet i de delar av hjärnan som hanterar lukt"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manniskor-luktar-sig-till-sjukdom

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Aleya
2017-05-24 14:05
#1

Ja jag kan känna av en doft av en speciell cancer. Kanske låter knäppt men personer som har den cancern får en speciell doft.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Silent_Hill
2017-05-24 14:44
#2

#1 Vad är det för sorts cancer?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Aleya
2017-05-24 15:15
#3

#2 om den sitter i levern. Min mormor hade nämligen cancer där och på slutet fick hon en speciell doft. Inte obehaglig men söt. Och jag har känt flera gånger denna doften efter det. Har ju jobbat inom vården så. Och ibland känner jag denna doften. Men tror jag känner den då cancern är mer inne i ett avancerat stadium och kan nog inte gå och sniffa på folk på stan och säga att dom har cancer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Silent_Hill
2017-05-24 19:05
#4

#3 Aha 🙂 Jag tänkte just på det om det var i slutskedet doften ger sig till känna. Annars hade det ju varit behändigt om man kunde känna det på lukten vid tidigt stadie.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Aleya
2017-05-24 19:11
#5

#4 eller slutet och slutet men när den grott in mer där den växer. Men det är inte alla som tänker på doften ens då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
2017-06-19 13:11
#6

Min man har haft cancer från o till sen 2010, och jag kan helt klart lukta det när det kommer igen.  Kanske enklare för mig då hans cancer sitter i mun/hals.
Luktar sött och lite ruttet.  Dålig andedräkt dagen efter en kväll med kött och massor av öl, typ.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
m2studio
2017-07-11 11:43
#7

Jag kan bara känna smaken av när jag ska bli förkyld och inte lukten, smaken i näsan och slutet av halsen ändras och efter två eller tre dagar då är jag förkyld. Kanske det är normalt hos många och inte är det ni menar med lukten av sjukdomar alls.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Farwuq
2017-07-28 16:08
#8

Jag tycker att jag luktar »apa« efter ett hårt pass på gymmet, men det är kanske inte direkt relaterat till min sjukdom (MS).
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
2017-07-28 17:20
#9

#8 vissa sjukdomar kan ändra lukten på svetten. Så du kanske inte har fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
2017-07-28 18:23
#10

Kan tänkas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

yewi
2017-08-02 14:11
#11

Jag tycker att personer med feber kan få samma lukt som jag upplever att jag själv får.  Feber är väl iofs kroppens reaktion på en infektion, så jag skulle inte kunna skilja olika orsaker från varandra precis.
Det kräver dock att jag är närgången och det undviker jag ju gärna om personen själv vet att den är sjuk :P men jag skulle säga att det är kroppslukten som förändras och det luktar inte "infekterat" som ett infekterat sår eller så

Även förkylning kan lukta tycker jag och då får jag själv svårt att andas >_< jag vet inte om det är snor/slem som luktar eller det är att många förmodligen andas mycket med munnen

NiklasTyreso
2018-10-23 01:32
#12

Kan vi känna igen sjukdom på lukten så kan vi undvika smitta. Lukter kan ge sjukdom! Doftämnena i ex jordnötter eller vissa parfymer triggar igång immunförsvaret och ger allergier hos vissa. Kan dofter trigga immunreaktioner så kanske det inte är långsökt att tänka att man i framtiden kommer trigga immunförsvaret till sunt tillfrisknande m h a dofter.

Upp till toppen
Annons: