Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 1526 ggr
[memoirsofaclone]
2017-05-15 19:10

''den typiska svensken''

Vet inte vart den här passar bäst men jag antar att det har lite med vetenskap att göra. Jag är alltså, vad jag vet, svensk så långt bak man kan se. Däremot är jag varken blond eller blåögd, och detta har man alltid fått höra. ''Vart kommer du ifrån?'', ''Du ser utländsk ut'' osv. Ibland med en nedsättande ton. Känns skumt att behöva känna sig ifrågasatt jämt pga sitt utseende, vad jag vet kan människor med nordiskt ursprung ha i princip alla möjliga hår och ögonfärger, och majoriteten är inte ens blonda, bara när de är små (vilket jag var). Känns som att invandrare har en ännu mer uppdelad bild, att alla svenskar skulle se ut som något vikingporträtt typ. Folk kan liksom inte förstå att det finns sådana som jag också. Det här t ex: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/741969-ar-du-blond-och-blaogd-grattis

Jaha liksom, vem är jag egentligen? Hon beskriver det som om det är självklart att alla med några andra färger än blont och blått är invandrare.

Vart kommer denna bild av svenskar/nordbor i allmänhet ifrån? Kanske låter löjligt men efter diverse kommentarer och artiklar som den ovan känner jag mig faktiskt lite störd.

Annons:
Annielle
2017-05-16 10:08
#1

Usch vad hemskt det där med bussuppdelningen! Förstår inte ens hur en sådan sak kan ske i Sverige!😮😕😡

Ja, jag undrar faktiskt också varifrån bilden av svenskar som blonda och blåögda kommer ifrån och hur länge den bilden faktiskt har funnits?!? Skulle vara intressant att veta.

Ibland frågar jag visserligen själv om någon som jag tycker se ut att ha ett annat ursprung kommer någon annan stans än i från Sverige (el föräldrarna) men då handlar det inte om att personen inte är just blond och blåögd utan en helhetsbild av utseendet, kan lika gärna vara en blond och blåögd som ser ut att ha ett ryskt utseende t.e.x. Jag frågar av ren nyfikenhet, inte för att döma någon på något sätt som att personen inte skulle ha någon rätt att vara i Sverige eller något sådant hemskt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: