Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1602 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-10 20:19

varför vänsterhänt?

Jag är  vänsterhänt, dock bara när jag håller i en penna. Behöver inte använda vänstersaxar och liknande, som tur är. Detta är dock nåt som stört mig då just min vänstra hand verkar lite svagare och darrar så jag får en ful handstil och måste hålla i pennan hårt för att inte darra vilket gör att jag alltid får ont när jag skrivit mycket. Dessutom blir det ju alltid svart på sidan av handen när man skriver. Tack och lov skriver man inte så mkt på papper längre. Kommer ihåg att jag hade en vänsterhänt lärare i lågstadiet, när hon skulle skriva på tavlan blev det alltid snett för hon var tvungen att böja handen på ett konstigt sätt, måste varit jobbigt.

Jag undrar varför just jag blivit vänsterhänt? Ingen annan i min familj är det så det verkar ju inte ärftligt. Är det någon form av störning eller varför är det så ovanligt? Det finns väldigt mycket myter om vänsterhänthet och vet inte riktigt vad som är sant.

Annons:
Shirokaze
2017-04-10 20:39
#1

Jag är också vänsterhänt fast ingen annan i familjen/släkten(?) är det. Har aldrig riktigt tänkt på det och har inte direkt haft problem p.g.a. det heller, förutom vissa grejer såklart samt att folk alltid antar att du är högerhänt. Sen så är det ju jobbigt t.ex. med att folk säger att man använder "fel hand" och jag har bara lust att säga "högra handen är lika fel för mig som vänstra för dig". 😴 Och sen ska vi inte tala om alla förvånade  "åh så du är vänsterhänt?" när de ser en skriva med den handen och man bara "ja men det ser du väl?" – så himla dum fråga liksom…

Min gamla lärare sa till mig att ungefär 10% av världens befolkning är vänsterhänta, vilket är ganska coolt ändå. Har också hört nånstans att ungefär i en klass på typ 20 pers så finns det oftast en som är vänsterhänt, dunno hur sant det är.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

2Sirius
2017-04-10 21:30
#2

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[memoirsofaclone]
2017-04-10 22:03
#3

#1 Haha i min förra klass var det hela 8 pers som var, men det är nog ovanligt. Kommer ihåg från speciellt syslöjden att jag fick väldigt svårt att följa instruktioner med virkning och liknande, har ibland känt mig nästan lite dum för att jag är just vänsterhänt :/ som om jag inte vore tillräckligt konstig annars liksom… 

#2 Tack :)

Annielle
2017-04-14 10:01
#4

Min bror är vänsterhänt, ingen annan i familjen är det förutom honom.

Själv är jag högerhänt, men äter som en vänsterhänt med besticken och har alltid gjort det omvänt mot andra högerhänta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Michaela-N
2017-04-25 19:08
#5

Jag skriver också med vänster men klipper med höger, skär med höger, bowlar med höger osv. Vet inte heller någon i min nära släkt som är vänsterhänt. Det kanske bara blev fel när jag lärde mig skriva :-)

Farwuq
2017-05-01 12:50
#6

Tidigare var jag i princip ambidexter. Nu - pga. sjukdom - klar jag knappt av med att skriv min signatur, med höger hand.
Äter det gör jag oftast som en vänsterhänt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: