Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1564 ggr
[memoirsofaclone]
3/30/17, 1:00 AM

Djurs beteende innan katastrofer

Det är ju ett vanligt beteende hos många djur att de blir lite galna/oroliga innan naturkatastrofer som jordbävningar och liknande. Men har vi människor någonsin haft den förmågan? Om vi haft det, när och varför försvann den i sådana fall? Finns det någon forskning i det här?

Annons:
[AnimeV4]
3/30/17, 1:27 AM
#1

Det enda jag kan komma på är väl att vissa kan få huvudvärk när det blir dåligt väder. Kanske är något på det spåret?

[memoirsofaclone]
3/30/17, 1:31 AM
#2

#1 Kanske kan det vara nåt sånt, men då återstår fortfarande frågan med ex jordbävningar, för de borde väl inte märkas i luften för djur?

Det här är så intressant, synd att det inte finns så lättillgänglig information

vinden är min mor
3/30/17, 6:59 AM
#3

Vi är ganska många som ägnar oss åt att leka med pekare i naturen som reagerat på att vi också får starka migrän attacker och ibland även feber när något sker i världen vad gäller naturkatastrofer. 

jag är high sensitiv och mycket känslig för energier från jordstrålning.

jag tror energierna som löper som ett rutfält runt jorden ( jordens puls)förändras vid naturkatastrofer.

Det brukar börja någon dag innan med starkt illamående och en känsla av att något dåligt ska ske.

Sedan blir det ett mycket starkare anfall än de jag får annars ibland.

Så visst finns det kvar hos en del människor också.

Jag vet inte hur jag skulle påverkas om jag vore någon mil från det som sker?

☀️Mörker är bara brist på ljus

Dioramabyggare
3/30/17, 7:07 AM
#4

#3: någon jordbävning eller annan naturkatastrof har jag aldrig varit med om, men jag är också väldigt kännslig för energin från jordstrålning. Dessutom kan jag inte sova när det ska bli fullmåne; 3 eller 4 dygn i rad varje månad håller månen mig vaken hela natten.

JonasDuregard
3/30/17, 7:24 AM
#5

#0 "Det är ju ett vanligt beteende hos många djur att de blir lite galna/oroliga innan naturkatastrofer som jordbävningar och liknande."

Det är i alla fall vanligt att människor påstår det 🙂. Ser man till bevisen för det så är de ganska tunna. 

#3-4 Fast det där är ju humbug. "Jordstrålning" finns inte ens på riktigt.

Magi-cat
3/30/17, 8:01 AM
#6

Det är vanligt att människor hävdar att djur betett sig underligt före jordbävning kanske för att det är vanligt att just det händer.

Berättelserna, anekdoterna, är förstås vad man minns efteråt eftersom det ändå är rätt så ovanligt med jordbävningar och ingenting man kan studera exakt i lab. Djur kan bete sig ovanligt av andra orsaker men inträffar en jordbävning strax därpå är det vad man kommer ihåg.

Men ändå. Observationerna löper över flera hundra år och många tar dem på allvar.

Djuren kanske reagerar på ovanliga signaler tydande på fara vilket gör dem oroliga även om de aldrig upplevt en jordbävning själva. Elefanter  t.ex. har känsliga trampdynor och kan uppfatta lågfrekventa ljud.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/30/17, 8:05 AM
#7

"All animals can detect the physical shaking of the water or land they are in or on if they are sensitive enough to pick up on the vibrations being emitted from the source of the quake. Humans are no exception, but animals with better senses of hearing or balance can pick up on them slightly faster than we can, and at lower frequencies."

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/beached-giant-oarfish-warning-impending-megaquake/

Intressant artikel om kemiska förändringar i vattnet som utlöser stressbeteende hos djur.

http://www.bbc.co.uk/nature/15945014


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kim1980
4/1/17, 4:54 PM
#8

Jag har 2 hundar dem reagerar verkligen flera veckor före mig. Skeptiker dem förstår inte känsligheten hos djuren och folk verkligheten för känsliga varelser. … Försökte förklara för alla God tid innan det hände . Men är hopplöst med vis sorts folk tyvärr. . ( Men tjafsar klart så ignorerar man varandra sen. För svider nog att jag hade rätt ! Men väll hänt nå mins ni vad jag sa till hen. Det gjorde dom så klart.. Att djur reagerar har en orsak alltid! Snarare lära sig förstå djuret. Är i sig lärosak. Så är man steget förre skeptikerna så går det helt klart bättre.. Mina blir oroliga plötsligt kan gå fort alltså. Direkt så söker jag reda på svaret. Har mina knep med lista ut fallet. .

JonasDuregard
4/1/17, 6:40 PM
#9

#8 "Jag har 2 hundar dem reagerar verkligen flera veckor före mig."

På vad?

"Skeptiker dem förstår inte känsligheten hos djuren och folk verkligheten för känsliga varelser. …"

Eller så är det kanske du som fått saker om bakfoten. 

"Försökte förklara för alla God tid innan det hände . "

Innan vad hände? Och vem försökte du förklara för?

kim1980
4/1/17, 7:00 PM
#10

Bränder elakheter . Är inte direkt gjordbävning men är hög ljud farligt tycker både jag djuren mm. Fyrverkeri tiden börjar oron hos djuren förre dec. Även om nån människa är knasig inte vill väll. Då visar djuren mig det i god tid. I bland natten förre .. Listan kan bli lång av anledningar. .

kim1980
4/1/17, 7:11 PM
#11

Inlägget då var en händelse som hänt privat här. Så granarna hoppar på mig. Utan fatta djurens känslighet. Är öm tå där gäller den typen av folk för mig. I stället att grannar kan kolla av området . En köra kniv i folk hacka på en.. I alla fall så fick hen flytta på sin bil i lågorna. Sen liten fot in just bränder om igen samma plats. Sen pang blir sant San dröm. Så även åkt bil som var explosion hög risk. Så då med fick jag förklaring för jag känner som jag gör . Så nu funderar man på vem som ska ha extra nyckel till mig. I fall blir upp bränd av bil som är ris hög. Var jag mor min syrra i den bilen . Värksta killen sa du har speciellt syskon. Men flera katt liv fot. Andarna vart där mixtrat. Så sjuk vården blir helt enkelt förvånade att inte vart förlamad el död.

kim1980
4/1/17, 7:17 PM
#12

Att styrker att djuren är känsliga det tråden handla om.. Att djuren hjälper mig förstå steget före mig oftast. . För bilen med familjen var djuren hemma själva. Så jag tänker ut nått plan. Om just oron som värden är.. Är nu värden som är farlig gott för långt. Det andliga är min semester aldles gratis. . ♥♥♥ Djuren mediterar mig gör mig lugn trygg stabil stark. . Till dem blir förändrade . Då går jag på jakt !

kim1980
4/1/17, 7:29 PM
#13

#3 och 4 håller med fullt heldligt det ni skriver.. Nu anser ju jag att djuren är känsligare en mig.. Men kan även bero på att jag är den jag är i dag vet hur jag ska hantera mig själv för det mesta . Men katastrofer är på olika sett syn sett åsikt tycker jag. Dvs är sjukt att folk inte kan pakera bil på parkering. Utan råka illa ut.. Min åsikt det är inte ok.. Skapar oro o trygghet. . Här om dan var nån rånad där jag bor . Möjligt är tvärtom rädd ovanligt våga gå ut med det dessutom. Har aldrig vart rädd för andliga värden . #5 Det är ej låtsas värd .

Annons:
Gurky
4/5/17, 9:13 AM
#14

Människor vill oftast se mönster, vilket kan innebära att man tillskriver konsekvenserna andra händelser än vad som faktiskt skett, då vi tenderar att mot bättre vetande influeras av vad vi vill - och vad vi tror på. För övrigt är det inte ovanligt att djur har känsligare sinnen än vad vi har. Vid vissa typer av naturkatastrofer frisläpps giftiga gaser i atmosfären/vattnet. kim1980 hur reagerar dina djur menar du? Om det sker flera veckor innan något sker, påstår du att dom kan se in i framtiden? Det du berättar handlar inte om något "mätbart". Du tror inte att det beror på att du bor i ett så oroligt område?

kim1980
4/5/17, 9:31 AM
#15

#14 dem reagerar starkt God tid innan. Allt från folks jävelskap till grannen ska supa. . Senast i lördags märkte jag att var nått eländigt igen. Folk skapar oro för djuren. Där jag bor är såna som inte uppskattar djur. Blir allt mer vanligare tyvärr. Kalla fakta till ex. . Jag djuren har haft jobbigt när det gäller folk. Det på verkar oss mycket liksom. Så fot form av folk allergi tack vare folk.

kim1980
4/5/17, 9:46 AM
#16

Det får stå för dig din åsikt el er åsikt. Som sagt folk förstår inte hur illa är. Djuren reagerar flera v när gäller bil bränder o ja. Det är i alla för mig katastrof. Ha har bot värre om råde en det här. Så pass inte våga vara hemma el ute. Har av stånd till folk mån jag kan just för folk är som dem är. Är kräsen det går åt vara det nu för tiden. Jag har skeptiker allergi dessutom. Jag vet vad vi har gott igenom . Jag är tacksam att djuren varnar i god tid . Och är även tacksam att inte blir störd av folks skeptiker har alltså helt ok nu mera . Teknik hjälper till att man kan ha av stånd till folk. )

Upp till toppen
Annons: