2017-03-09 13:14

Medicin mot havandeskapsförgiftning

Var tionde minut dör en kvinna i världen i havandeskapsförgiftning och 5.000 svenska kvinnor drabbas årligen av sjukdomen. Idag finns ingen behandling, men nu är ett forskarteam i Lund ett stort steg närmare världens första läkemedel.

För tio år sedan upptäckte man att proteinet hemoglobin som kom från fostret genom trasiga blodkroppar förstörde vävnaden i moderkakan och fick barriären mellan mammans och fostrets blodomlopp att rosta sönder. Hemoglobinet, som är oerhört giftigt utanför blodkroppen, fick då en fri passage rakt in i mammans blodkärl där det orsakade inflammation.

Av en slump upptäckte en forskarkollega ett protein utvunnet ur urin från njursjuka patienter.

"Alfa-1 mikroglobulin (A1M) heter det och det ser ut som en sophink när man tittar på det i röntgenmikroskop. Och den här sophinken kan fånga upp giftiga komponenter av hemoglobinet och dessutom så reparerar det skadad vävnad"

Efter denna upptäckt bestämde man sig att prova detta protein genom att hämta nyförlösta moderkakor direkt från förlossningen och kopplade upp dem i en artificiell livmoder. För att framkalla havandeskapsförgiftning tillsatte de fritt hemoglobin till systemet och till sist framrenat alfa-1-mikroglobulin. Och det visade sig fungera.

Nästa år inleds de första testerna på människor och Stefan Hansson professor på Lunds Universitet är optimistisk och har goda förhoppningar om att världens första läkemedel mot havandeskapsförgiftning ska kunna vara ute på marknaden om tio år.