Etikettövrigt
RobinEH
2/20/17, 5:05 PM

En forskares ord är inte sanning

I förra veckan rapporterade medierna om en forskningsartikel som visade på ett högt mjölkintag och kortare liv.

Studien i sig bygger på epidemiologisk data från två äldre studier. Denna data innehöll lite olika variabler så som intag av vissa livsmedel samt bortfall av studiedeltagare r/t till död. Forskarna har här valt att ta denna data och göra en rad fina beräkningar med olika formler för att undersöka relationen mellan mjölkintag, död samt intag av vegetabilier.

I studien undersökte man alltså ett samband mellan intag av mjölk samt livslängd, vidare undersökte man om intaget av vegetabilier hade någon påverkan. That's it!

En av professorerna/forskarna bakom studien, Karl Michaëlsson, gav följande uttalande till Uppsala Nya Tidning:

"Våra nya forskningsresultat stärker hypotesen att en hög konsumtion av mjölk ökar risken för förtida död genom att orsaka en för kroppen skadlig kronisk låggradig inflammation, i synnerhet hos kvinnor"

Alltså, studien undersökte ett samband mellan mjölkintag och dödlighet. Med denna typ av studie kan man omöjligt undersöka orsaken till ev. samband, det enda man undersöker är ett samband mellan olika variabler.

Studien ljuger inte, men forskaren själv svävar på moln. Detta visar på vikten av att läsa studier och inte nyheters återberättning av dem.

För den som känner igen rubriken "Mjölk förkortar livet" i nyheterna några år sedan kan det vara värt att nämna att denna studie inte ger något ytterligare stöd. Denna data är densamma som i en studie som publicerades 2014, skillnaden är att man nu valt att fokusera på huruvida vegetabilier påverkar sett samband.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa