Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1066 ggr
RobinEH
2016-11-01 08:27

Manligt p-piller - studie

Okej, det kanske inte är det samma som p-piller. Det handlar snarare om en injektion. Injektionen bestod av 1g testosteron samt 0.2g progesteron, två olika hormoner. Injektionen gavs varannan vecka i de deltagande männens ena skinka under en 24 veckors injektionsfas. Studien varade i ett år.

Resultatet var en drastiskt sänkt spermiemängd och medlet erhöll en "success rate" om 92.5%, detta då gällande förmågan att förhindra graviditet. Relatera detta till kondomens "success rate" om 98%. 

Studien avbröts, eller i vart fall avslutades injektionsfasen tidigare än planerat. 

"Following the recommendation of an external safety review committee the recruitment and hormone injections were terminated early."

Tydligen drabbades många av deltagarna av biverkningar, ni som använder/använt p-piller lär inte tycka så synd om deltagarna. 

"The most common adverse events were acne, injection site pain, increased libido, and mood disorders."

http://press.endocrine.org/doi/10.1210/jc.2016-2141

http://arstechnica.com/science/2016/10/butt-shot-shows-promise-as-male-birth-control-but-many-side-effects-too/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
OlgaMaria
2016-11-01 08:33
#1

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fia1116
2016-11-01 09:00
#2

Det är ju som ett slag i magen att studien avbröts pga biverkningar av det slaget. Jag förstår att det inte är något man borde tolerera men det spelade tydligen ingen roll vad gäller preventivmedel för oss med livmoder. :(

Sommarek
2016-11-01 09:02
#3

"Många av deltagarna". Var det inte ett 20-tal?  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

RobinEH
2016-11-01 09:49
#4

#3 46% acne, 23% sveda vid injektionsstället, 38% ökad libido och 17% emotionella störningar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sommarek
2016-11-01 10:06
#5

#4 Och hur många räknas som "många" i det här fallet? Att nära hälften är många inser jag ju, men 17% ?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

RobinEH
2016-11-01 19:11
#6

#2 Så vitt jag vet så tilläts p-piller i Sverige -62. Det vill säga har det gått ett tag och villkoren har förändrats. Hade det handlat om att godkänna dem nu så tror jag att det likt i detta fallet blivit svårare. Men många kämpar för att ha dem kvar, FSUM vet jag är en av dem. Tycker det är hemskt att de ges till flickor redan från tidig pubertet. De unga tjejer jag talat med om dessa ting har jag avrått att använda p-piller, dock ej för de med svåra menskramper eller dylika smärtor där nyttan kan överväga. Lär de unga att använda kondom. Därtill att ingen är "för stor" för en kondom, vilket är ett djävulskap jag hört att vissa kör med. 

#5 Det är ett relativt begrepp. Totalt rapporterades 1491 biverkningar från 320 deltagare. Inget konstigt i mina ögon när de injicerar hormon.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
fia1116
2016-11-01 20:40
#7

#6 Så är det absolut. Jag är bara trött på att det dröjer så att få ut något likvärdigt preventivmedel som män kan använda. 

Och alla kondomer passar inte på alla, det vet jag av egen erfarenhet. :)

Upp till toppen
Annons: