Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1055 ggr
Silent_Hill
9/29/16, 1:04 PM

Värktabletter kan ge hjärtproblem

Vanliga värktabletter som Treo, Aspirin och Ipren kan ge förhöjd risk för hjärtproblem, enligt en ny stor studie. Det handlar om antiinflammatoriska läkemedel som kan innehålla ett flertal olika verkningsfulla substanser. De vanligaste är acetysalicylsyra (finns bland annat i Aspirin, Magnecyl och Treo) och ibuprofen (finns i Ipren, Ibumetin, och Naxproxen). Tabletterna tas ofta mot smärta och det är vanligt att personer med reumatism äter medlen. Studien som publicerats i British Medical Journal och som the Guardian har tagit del av visade att personer som inom de senaste 14 dagarna tagit läkemedlet hade en 19 procent högre risk för att tas in på sjukhus för hjärtsvikt, jämfört med personer som tagit tabletterna längre tillbaka i tiden. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vanliga-varktabletter-kan-ge-hjartproblem?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Magi-cat
9/29/16, 1:19 PM
#1

Gäller det verkligen de medel som innehåller enbart ASA?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zadeira
9/29/16, 1:20 PM
#2

Ja men alltså, vad gör man? De flesta mediciner har någon form av negativ inverkan, biverkning eller medför risker för någon annan komplikation. Har man kronisk värk får man liksom välja mellan pest eller kolera.

Fredrik1
9/29/16, 1:33 PM
#3

#2. Även ASA-preparat har en delvis anti-inflammatorisk verkan. Det verkar finnas ett samband mellan just den anti-inflamnatoriska effekten och risken för hjärtsvikt. Vid användning av NSAID-preparat (Ipren,Ibumetin, Dicklofenak, Voltaren) hämmas enzymet Bradykinin i hjärtats förmak, vilket kan öka risken för hjärtsvikt. Detta är kännt sedan länge. Men jag tror att det den nya studien belyser är den procentuella risken för hjärtsvikt jämfört med vad man kännt till tidigare.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Magi-cat
9/29/16, 2:50 PM
#4

Men ASA har länge getts förebyggande till patienter med hjärtproblem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fredrik1
9/29/16, 4:04 PM
#5

#4. ASA-preparat typ Trombyl ges fortfarande till hjärtpatienter och kommer säkert fortsätta ges så länge detta preparat generellt rekommenderas. Däremot är mängden acetylsalicylsyra betydligt lägre i en tablett Trombyl (75mg) än exempelvis en tablett Treo (500mg). Så det har säkert med mängden acetylsalicylsyra att göra. Vi får se om den nya studien påverkar detta. Oftast tar det flera studier till och många diskussioner innan behandlingsmetoder ändras.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Magi-cat
9/29/16, 4:56 PM
#6

Har någon en länk till själva studien?

Det skulle vara intressant att veta vilka mängder de i så fall använt.

#5 Det låter inte som så stor skillnad i mängd. Men diffen mellan rekommenderat skyddande preparat och sjukhuskrävande hjärtsvikt är ganska stor…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fredrik1
9/29/16, 5:38 PM
#7

#5. 75 mg acetylsalicylsyra per tablett i Trombyl jämfört med 500 mg per tablett i en Treo gör ganska stor skillnad i mängd. Det är som 6 st Trombyl istället för en. I läkemedlens värld är det en stor skillnad :) Ofta ökar biverkningarna av ett läkemedel med ökad mängd. Dessutom doseringen: Trombyl 1 tablett/dag mot Treo 1-2 tabletter vid behov upp till tre gånger dagligen. Dvs 75 mg Trombyl jämfört med Treo i fulldos: 3 gram. Mycket stor skillnad :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Silent_Hill
9/29/16, 5:44 PM
#8

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Magi-cat
9/29/16, 5:56 PM
#9

#7 Jo, jag förstår, men det talas endast om ämnet i artikeln, inte om dosen. Om skillnaden är så diametralt stor så borde man varna mer för överintag för de som tar medicinen i tron att den är förebyggande när/om den i själva verket kan vara riskfylld. Och så tänker jag på att det kan vara individuella skillnader.

#8 Tack ska läsa vid tillfälle.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[helga21]
9/30/16, 4:31 PM
#10

Det gäller även diklofenak såg jag.

OlgaMaria
10/6/16, 9:30 AM
#11

Det är känt i viss mån sen tidigare. Jag "får" inte ta Ipren pga att jag har kronisk hjärtsvikt. Framför allt är det ju en viktig sak att känna till om man är hjärtpatient eller har ökad risk för hjärtsjukdom av någon anledning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: