Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1170 ggr
Silent_Hill
9/28/16, 8:08 PM

Allt fler har D-vitaminbrist

Antalet svenskar som får diagnosen D-vitaminbrist har ökat explosionsartat de senaste åren. Det visar statistik från Socialstyrelsen. 

2004 fick nio personer D-vitaminbrist som sin huvuddiagnos inom öppenvården. Bara efter tio år, 2014, var den siffran uppe i 1.030 fall.

Statistiken visar att 60 till 70 procent av de som får diagnosen D-vitaminbrist är barn. Den största ökningen har skett i områden i Stockholm, Göteborg och Malmö där fler personer med täckt klädsel och mörk hy bor. De grupperna tycker samtliga forskare är viktiga att följa.

Personer som har täckt klädsel och/eller mörk hy har svårare att tillgodogöra sig solens strålar som kroppen omvandlar till D-vitamin.

Livsmedelsverket har gått ut med råd till flera grupper bland annat till äldre och gravida om att ta D-vitamintillskott. Nu tittar de också på om råd ska ges till personer med heltäckande klädsel och mörk hy.

Det är inte bara solen som ger oss D-vitamin utan även kosten, till exempel fet fisk. En rad livsmedel berikas också. Livsmedelsverket har beslutat att höja nivån i bland annat mjölkprodukter. Men D-vitamintillskott för gemene man behövs inte menar myndigheten.

"Vi tror inte att tillskott till hela befolkningen skulle vara en lösning. Dels är det de som äter bra som har en tendens att ta tillskott, inte dom som verkligen skulle behöva det. Sedan kanske man glömmer bort att ta pillret. Berikning i livsmedel är ett bättre verktyg"

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/dramatisk-okning-av-svenskar-som-far-diagnosen-d-vitaminbrist

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
JonasDuregard
9/28/16, 8:12 PM
#1

Ökningen handlar nog inte om en förändring av antalet fall utan förändringar i diagnosticering.

Marr
9/29/16, 1:50 PM
#2

Samtidigt så är man inte utomhus lika mycket som förr. Barn lekte ute mera förr & aktiviteterna inomhus har ju inte minskat genom modern teknologi. Vi sitter inne och kollar internet, spelar tevespel, tittar film osv.

Åker bil, buss, tunnelbana till skola & jobb. Inomhus där mest och sen när man kommer hem igen hinner man knappt vara ute innan det är mörkt igen.

Vad gäller mörkhyade som även täcker nästan all hud så är det ju inte konstigt om dom drabbas av brist här i norden, i synnerhet under vinterhalvåret.

Vi borde vara ute mera men det är lättare sagt än gjort, för alla har inte den möjligheten…

Makrill är gott i synnerhet rökt.😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[helga21]
9/30/16, 4:33 PM
#3

Och så fick man på min tid torsklever olja en gång i veckan av sin mor under vinterhalvåret 😃

Marr
10/1/16, 9:10 AM
#4

#3 Hahaha ja här var det mormor & farmor som propsade på att det ska man ha…fick en godis efter.😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

OlgaMaria
10/1/16, 1:32 PM
#5

Ja d-vitaminbrist har ju blivit alltmer uppmärksammat så förändringen beror nog enbart på att man allt oftare tar prov för att mäta d-vitaminnivåerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[helga21]
10/3/16, 3:59 PM
#6

# 5 När jag växte upp fick alla fiskleverolja för man visste att solen inte sken i Norden.

Annons:
Magi-cat
10/3/16, 4:02 PM
#7

D-droppar ges väl till små barn upp till tvåårsåldern.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
10/3/16, 4:14 PM
#8

Jo men jag tror inte man pratade så jättemycket om D-vitamin. Man förstod först att fiskleverolja var bra mot sjukdomen rakitis och förstod efterhand att fiskleverolja bland annat innehåller d-vitamin. De senaste 10-15 åren har det forskats otroligt mycket på d-vitamin. Säkert har vi fått mer brist sen vi slutade med fiskleverolja på bred front, men det var ju ett himla bra tag sen, och inte relevant för ökningen av diagnosticerade fall sen 2004.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
10/3/16, 4:14 PM
#9

Jo men jag tror inte man pratade så jättemycket om D-vitamin. Man förstod först att fiskleverolja var bra mot sjukdomen rakitis och förstod efterhand att fiskleverolja bland annat innehåller d-vitamin. De senaste 10-15 åren har det forskats otroligt mycket på d-vitamin. Säkert har vi fått mer brist sen vi slutade med fiskleverolja på bred front, men det var ju ett himla bra tag sen, och inte relevant för ökningen av diagnosticerade fall sen 2004.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[helga21]
10/3/16, 4:45 PM
#10

Jo man visste att det inte fanns så mycket sol i Norden, för det var enbart på vintrarna som man fick det. Men vi får mycket mera sol nu för  tiden för vi åker utomlands.

 Och ja man fick t.o.m AD-droppar en gång i tiden.

JonasDuregard
10/3/16, 8:36 PM
#11

#7 Nu rekommenderas dropparna ofta även till större barn.

Magi-cat
10/5/16, 8:18 PM
#12

Råden är lite vaga. För alla barn till tvåårsåldern, för vissa till "åtminstone upp i femårsåldern" och är man osäker är det bättre att ge än att låta bli.

Andra nordiska länder ger varierande råd; i Finland rekommenderas tillskott upp till 18-årsåldern (varför just 18?), i Danmark till ett år, i Norge till sex år vintertid och på Island till sex år.

Det D-vitamin som används vid berikning kommer från fårullsfett. Vi får då vitamin D3.

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

Vill man inte ha produkter från djurriket kan man få D-vitamin från t.ex. svamp. Men jag har hört att det inte tas upp lika lätt av kroppen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
11/18/16, 10:46 AM
#13

Jag hör till dem som fått diagnosen d-vitaminbrist. Jag äter därför tillskott, det heter Divisun. Dessutom tar jag, med läkarens goda minne, en multivitaminmineraltablett om dagen. Det är ju välkänt att d-vitaminbrist kan ge depressioner och jag hör också till dem som blir rejält nedstämda varje vinter. Men jag kan inte säga att jag känner mig annorlunda efter vitaminätandet som nu pågått några månader. Jag kanske borde föreslå en ny mätning av vitaminhalten, jag vill ju inte få för mycket heller.

Annons:
Namiko
11/18/16, 11:59 AM
#14

#13 Hur många tabletter äter du av Divisun? 800 IE är inte tillräckligt så äter du så lite är det inte konstigt att du inte får någon effekt. Äter du bara en tablett om dagen riskerar du fortfarande att ha kvar bristen. Maxdosen man kan ta är 4000 IE per dag så du riskerar inte att få för mycket så länge som du inte äter mer än 5 tabletter om dagen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[tk1971]
11/18/16, 12:06 PM
#15

#14: Läkaren säger att jag ska ta 1 tablett/dag. Som jag sa innan, så tar jag även en multivitamin om dagen som också innehåller vitamin d.

OlgaMaria
11/18/16, 1:28 PM
#16

#15 Och hur mycket innehåller multivitaminen? Antagligen inte så jättemycket. Tycker också du kan ta åtminstone två tabletter per dag. Och kom ihåg att ta tillsammans med någon liten fettkälla då d-vitamin inte kan tas upp utan fett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[tk1971]
11/18/16, 2:31 PM
#17

#16: Tja, dagsbehovet är beräknat till 10 ug, och 20 ug för de som inte vistas i solen.

Divisun innehåller 20 ug, och det andra tillskottet 7,5 ug, så enligt dagens kostrekommendationer har jag mer än väl täckt behovet - för även maten innehåller ju d-vitamin.

(Ja, jag är väl medveten om att det finns de som påstår att kroppen behöver  mycket mer d-vitamin än vad kostrekommendationerna säger, men nu gör jag som min läkare har sagt och inte vad jag råkat läsa nånstans på ett nätforum).

kena10
12/6/16, 5:02 PM
#18

Jag har hört att en (norsk  tror jag) forskare påstod att vi inte tar upp D-vitamin särskilt bra från kosttillskott och att det är bättre att sola solarium lite emellanåt. Om man bara solar med måtta så skulle fördelarna vara större än riskerna. Det var nog bättre med fiskleverolja, tror att det togs lättare upp av kroppen. Sen ska man ta D-vitamin tillsammans med någon annan vitamin, minns inte vilken det var.

OlgaMaria
12/6/16, 7:31 PM
#19

Det ska tas tillsammans med fett och det ska vara D3, inte D2 som ofta är vad som tillsätts i mjölk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
12/14/16, 4:14 PM
#20

Finns även veganskt D3 som är utvunnet ur lav. (D2 ska man ju undvika eftersom det tas upp väldigt dåligt)

Här bland annat:

http://www.apotea.se/vegovitamin-d3-60-tabletter

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: