Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 809 ggr
Silent_Hill
9/27/16, 7:07 AM

Brukar du ha migrän?

Det har under lång tid varit en gåta för forskarna vad den förlamande smärtan beror på, men nu ser det ut som de nått fram till ett genombrott. I ett nytt forskningsprojekt har man sett tydliga samband mellan migrän och vitaminbrist. Det handlar definitivt om D-vitamin, riboflavin (kallas också vitamin B2), folat och coenzym Q10. Forskarna bakom projektet anser att hjärnan utlöser de våldsamma symptomen vid migrän för att uppmärksamma att det saknas en eller flera av de här vitaminerna. Forskarna betonar dock att det behövs mer forskning på området innan det på längre sikt kan tas fram ett specifikt botemedel mot migrän. http://illvet.se/medicin/din-migran-beror-pa-vitaminbrist?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_9_27_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=56fb0c6794ff2f0851b5a8c7eab707d2b74eb749

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
tlover
9/27/16, 7:15 AM
#1

Spännande det förklarar varför jag hade ett uppehåll med min migrän då jag åt väldigt folsyrerik kost

edit: Var får man tag på tillskott av coenzym Q10? 🤔

edit2: hittade

l'm back

Soligajag1
9/27/16, 7:21 AM
#2

Intressant !!

 Då ska jag läsa mer om detta , eftersom jag har migrän då o då, det har i o för sig blivit bättre men ska prova D-vitamin, riboflavin (kallas också vitamin B2), folat och coenzym Q10.

HH 🙂

tlover
9/27/16, 7:23 AM
#3

Snart kommer det nog finnas en multivitamin mot migrän också

l'm back

tlover
9/27/16, 7:34 AM
#4

Det där är visst en gammal "nyhet" (som ofta med illustrerad vetenskap) och dessutom så gäller det inte alla (min moster hade visst försökt och det funkade inte alls)

l'm back

Magi-cat
9/27/16, 7:47 AM
#5

En av många teorier, hypoteser och spekulationer runt migrän. Det är nog en bit kvar till att "genombrott" än.

Jag kan rekommendera boken "Migrän" av Oliver Sacks. Den verkar vara slutsåld, men finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: