Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 974 ggr
Silent_Hill
8/20/16, 10:16 AM

Döden blir mindre privat

"If you're ever sad, just remember the world is 4.543 billion years old and you somehow managed to exist at the same time as David Bowie"

Sociala medier har de senaste 10 åren gjort diskussioner om dödsfall alltmer publika. Men samtal om döden tar sig i olika uttryck på Twitter respektive Facebook, enligt ny forskning.

De amerikanska forskarna har analyserat Twitterflödet hos människor som dött och upptäckte att människor använder Twitter för att närma sig döden i en blandning av offentligt och privat beteende som skiljer sig ifrån andra sociala medier. Döden på Facebook är mer personlig och involverar ofta människor som känner den som dött. 

Forskarna menar att traditioner kring döden och döende har existerat i århundraden men att den ökade sekulariseringen och medicinska framsteg under 1900-talet har gjort döden till ett obekvämt ämne för offentliga samtal, och förvisats till den innersta kretsen i familjen och nära vänner.

För 10-20 år sedan var döden mycket mer privat och hölls inom gruppen menar forskarna:

"Nya normer kommer behöva sättas för vad som är passande att dela i det här utrymmet, men möjligheten Twitter har öppnat för sörjande utanför den närmsta kretsen är en stor tillgång"

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/doden-allt-mindre-privat

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Fredrik1
8/29/16, 10:36 AM
#1

Jag tror det är en positiv utveckling att döden och döendet blir mindre privat. Det  är viktigt att våga prata om detta laddade ämne. Det är ju faktiskt lika naturligt som födseln. Att prata om det tror jag ger ett större accepterande för det oundvikliga och öppenheten kanske i slutändan också kan minska den döendes oro och kanske även hjälpa anhöriga i sorgebearbetningen.

Vad tror ni ?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Silent_Hill
8/29/16, 10:58 AM
#2

#1 Jo, jag tror också det är bra att få bort tabun inför döden och våga prata om den mer. Det kan nog hjälpa en hel del när man sedan ställs inför den, oavsett om det gäller ens egna sorg och ångest eller för dom anhöriga.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

tarantass
8/29/16, 3:15 PM
#3

Öppenhet om viktiga saker är bra, men om den leder till snuttifiering, konformism och ytlighet, och kanske polarisering mellan olika förenklade synsätt, blir det förstås frågan om den är värd det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Fredrik1
8/29/16, 6:49 PM
#4

#3.Hur kan öppenhet om döden leda till ytlighet?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

tarantass
8/29/16, 7:01 PM
#5

En grej till att twittra om och lägga upp bilder på på Fejan. För att få tröst och bekräftelse kanske men också för att fly från känslor och att bli klokare. Låter kanske makabert nu, men sådana där medier har inte hittills gynnat djupare samtal utan snarare gynnat flykt från dem, även om avsikterna kanske har varit goda.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Fredrik1
8/30/16, 12:15 PM
#6

#5. Jag kan hålla med dig att om man gör döden till ett ytligt socialmedie-ämne, blir det fel. 

Det jag menade är diskussion om döendet/döden i samhället i stort. Vi kommer ju alla dit. Att fly från detta faktum hjälper ingen. Att däremot acceptera det och i skenet av det göra det bästa vi kan med den tid vi har är mer konstruktivt.

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
tarantass
8/30/16, 6:56 PM
#7

#6: Det var därför jag skrev "Öppenhet om viktiga saker är bra, men om …"…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: