Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 2828 ggr
Silent_Hill
8/9/16, 2:00 PM

Fungerar verkligen tandtråd?

Om du använder tandtråd några gånger om dagen så får du färre hål. Eller hur? Det är i varje fall ett råd många får från sin tandläkare. 

Men nu har en grupp journalister gått igenom 25 forskningsprojekt under de senaste 10 åren där skillnaden mellan att bara borsta tänderna och att både borsta tänderna OCH att använda tandtråd har undersökts.

Deras slutsats visar att det inte finns någon omgående effekt av att använda tandtråd och det finns heller ingen forskning som bevisar att det faktiskt hjälper att använda tandtråd. Bevisen som de fann var antingen mycket svaga eller opålitliga eller också präglades forskningen av att främja användning av tandtråd.

http://illvet.se/medicin/mystiken-tatnar-fungerar-tandtrad-over-huvud-taget

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Honestyisdead
8/9/16, 2:09 PM
#1

Fast det är ju ren logik att det gör nytta. Du kommer ju åt eventuella matrester mellan tänderna som tandborstning inte tar bort. Och såvitt jag vet är matrester inget som ska ligga kvar.

Magi-cat
8/9/16, 2:09 PM
#2

"Bevisen som de fann var antingen mycket svaga eller opålitliga eller också präglades forskningen av att främja användning av tandtråd. "

Vem kan man egentligen lita på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Devya]
8/9/16, 2:20 PM
#3

Men hur får man bort tandstenen mellan tänderna? Vanlig tandborstning tar ju inte bort det.

Pysslan
8/9/16, 2:29 PM
#4

#1 👍

Tandtråd hjälper att hålla rent mellan tänderna där tandborsten inte  kommer åt och hjälper till att minimera uppkomsten av tandsten.  Av egen erfarenhet (jag är inte tandtrådsförsäljare) kan jag lova att det gör skillnad att använda jmf med att inte använda. 
Däremot behöver du inte använda det flera gånger om dagen. Före tandborstning på kvällen räcker som regel.

#3 Tandsten kan man inte ta bort själv, det krävs specialverktyg till det som bara tandläkare / tandhygienister har

😃

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annielle
8/9/16, 2:30 PM
#5

Jag skulle då inte vilja gå runt med rester mellan tänderna hela tiden, mina tänder sitter så tätt att matrester fastnar och sitter kvar som sten om jag inte använder tandtråd, dessutom har man ju läst att dålig tandhygien har samband med hjärt och kärlsjukdomar pga bakterier, det lär ju finnas kvar mer bakterier om man har matrester mellan tänderna kvar.

Nä, jag tänker då inte sluta att använda tandtråd i alla fall!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
8/9/16, 2:37 PM
#6

Men är det inte viktigt att tandläkare baserar sina råd på faktiska forskningsresultat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Crystal93]
8/9/16, 2:41 PM
#7

_Jag litar på min egna intuition.🙂
Jag använder inte tandtråd, men testade några gånger när jag var yngre och då fick jag inflammation i tandköttet vid varje användning och det är väldigt smärtsamt.

(Min teori)
Dessutom.. ger man bara större plats åt bakterierna, så att dem lättare tar sig in.

Men jag är inte särskilt noggrann med munhygien överhuvudtaget, eftersom jag är allergisk emot tandkräm och får därför blåsor utav användningen.
Så jag sköljer munnen med kran vatten varje morgon och kväll, sen tillåter jag saliven sköta sitt arbete.. annars brukar jag kunna borsta tänderna med barntandkräm efter jag druckit eller ätit sånt som är farligt för tänderna.

Jag får alltid höra att jag har perfekta tänder och effektivt saliv, så jag bryr mig inte särskilt mycket om att andra människor finner det äckligt eller ohygieniskt.

Jag läste även någonstans att människor som inte borstar tänderna dagligen, har högre immunförsvar än andra och än så länge kan jag inte utesluta den teorin._

[Devya]
8/9/16, 2:45 PM
#8

#4 Men det där mjuka vita som kommer mellan ens tänder nu som då, är nu inte det tandsten också?

[Crystal93]
8/9/16, 3:07 PM
#9

_#8 Det finns så att du kan skrapa bort tandsten med hjälp utav samma verktyg som tandläkarna använder. Jag minns dock inte vad sidan heter som säljer verktygen.. men finner jag den sidan återigen, så delar jag gärna med mig.🙂

Det kostar mig 1.000:- för att ta bort tandsten och det är alldeles för dyrt, när du kan göra det gratis, bortsett ifrån kostnaden för verktyget såklart._

Silent_Hill
8/9/16, 3:20 PM
#10

#7 Ja, appropå inflammationer så läste jag detta:

"if done improperly, flossing can cause damage to gums, teeth, and dental work, according to the AP investigation.

Sometimes, flossing can also cause harmful bacteria to be released into your bloodstream which could lead to an infection".

Citat från; http://www.bbc.com/news/health-36962667

Tydligen ska det då vara bättre att använda mellanrumsborstar om man vill få bort skräp mellan tänderna.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[Crystal93]
8/9/16, 4:11 PM
#11

#10 Tackar så mycket för informationen.🙂 Jag brukar mestadels använda tandpetare eller naglarna när matrester fastnar i mellan tänderna, annars så vill jag inte bråka allt för mycket med mitt tandkött, tack vare obehagliga upplevelser.

Honestyisdead
8/9/16, 4:34 PM
#12

Jag drar tandtråd mellan tänderna. Inte i tandköttet.

Annielle
8/9/16, 10:16 PM
#13

Kan inte ens använda den smalaste mellanrumsborsten, så tandtråd är det enda som funkar för mig om jag vill slippa gå runt med matrester mellan tänderna som dessutom ger mig  dålig smak i munnen och problem med äckligheter i halsmandlarna som försvann när jag började använda tandtråd dagligen….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Halvdansken
8/13/16, 11:58 PM
#14

Kan inte leva utan tandtråd, använder det varje gång jag ätit.  Klart att det hjälper att få bort skräp som sitter där. Att det sen inte fungerar mot tandsten är väl en annan sak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kamera0710
8/15/16, 1:46 PM
#15

Kommer nog fortsätta använda tandtråd eftersom jag har så trångt mellan tänderna, det kan i alla fall inte vara en nackdel!

Upp till toppen
Annons: