Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 968 ggr
Silent_Hill
5/23/16, 4:29 PM

Tar du ofta selfies?

Tar du ofta selfies? Kanske till och med flera på rad? Flera gånger om dagen? Då har du troligtvis något sämre självbild än andra människor, som inte tar selfies lika ofta.

Genom att undersöka 198 studenter, varav 100 som ofta tar selfies och 98 som sällan eller aldrig gör det, kom forskarna vid universitetet i Toronto fram till resultaten

Två bilder togs på varje deltagare – en selfie och ett vanligt porträtt med en annan person bakom kameran. Därefter fick alla bedöma varje bild och avgöra hur snygga de var och hur gillade de skulle bli av sina vänner om bilden laddades upp i sociala medier.

178 andra personer, som inte deltog i studien, fick bedöma hur snygga, sympatiska och narcissistiska de tyckte personerna på bilderna var. 

Selfie-människorna överskattade sina positiva attribut som kom fram via deras selfies. De tyckte de såg bättre ut på bilderna som togs av dem själva. Men i verkligheten uppfattades selfie-bilderna som mindre attraktiva än bilderna som togs av en annan person, säger en av forskarna bakom studien.

http://www.telegraph.co.uk/science/2016/05/20/people-who-take-selfies-regularly-overestimate-how-attractive-th/

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Jaguar_
5/23/16, 4:36 PM
#1

Jag tar typ aldrig sånt. Är inte så upptagen av mig själv 😃 Kan hända att jag gör det men då är det för att sända någon fulebild till min syrra eller sända någon retsam bild till min sambo. Det händer inte ofta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[josten]
5/26/16, 10:24 PM
#2

Nope

Scorpio97
5/29/16, 2:13 PM
#3

Har aldrig tagit en selfie och undviker att vara på bild så långt jag går, tycker nämligen aldrig att jag blir bra på bild oavsett vem som tar den.


//Jessie

[Rhonda]
7/25/16, 8:15 AM
#4

Aldrig

[Ninji]2
7/29/16, 7:05 PM
#5

Jag tar aldrig selfies.

[Devya]
7/29/16, 8:45 PM
#6

Jag ogillar selfies väldigt mycket. Jag ser alltför många sådana bilder på fb och kan inte låta bli att tänka på hur självupptagna de är som varje månad måste byta profilbild. Just därför har jag väl själv ingen lust alls att hålla på likadant. Det känns bara så självupptaget och så himla onödigt. Men om andra vill hålla på så är det väl helt upp till dem. Jag tycker att jag har växt bort från det här beteendet för längesen.

Jag har senast tagit bild av mig själv för två månader då jag fick raka bort hälften av håret pga en stor kal fläck som störde mig. Det kanske räknas som selfie men jag la inte upp den i syftet för att "visa upp mig" utan mest för att poängtera att om man saknar lite hår så är det inte hela världen. Dessutom kändes det också skönt att förklara varför jag hade gjort en så pass radikal ändring så jag inte behövde upprepa mig själv hela tiden irl. La även upp bilder på min kala fläck i bakhuvudet som är allt annat än vackert! Många som skrev meddelanden om att usch va hemskt det såg ut. :) Alltså ingen vacker syn!

Den senaste bilden jag tog på mig själv är också den första selfien jag har tagit på tre år. Jag föredrar bilder som andra har tagit på mig faktiskt. Ser mera naturligt ut vilket  jag gillar.

Annons:
Jaguar_
7/31/16, 10:32 AM
#7

Får väl säga det att folk blir och är väldigt hjärndöda när det gäller selfies och spel idag. De dör i trafiken bara för att få ta en selfie. De tar bilder och twittra när de troligt kommer dö för att visa sin sista tid i livet (någon man i usa som var fast i sin bil under vatten)- för att ta en bild då är ju det man tänker på inte ringa efter hjälp eller försöka rädda sig själv!? De riskerar att dö på grund av ett spel… De riskerar andra människor…och de riskerar djur! Döda en hajunge för att få ta massa selfies till sitt fb och skryta….Jag är inte gammal men jag har undrat länge vart mänskligheten är på väg när man ser dessa idioter där ute….och det blir bara värre. suck! 🤦‍♂️ Jag är stolt att inte vara en av dom!!! 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Devya]
7/31/16, 10:39 AM
#8

#7 Usch, det är nog ganska vedervärdigt egentligen. Du ska nog vara stolt över att inte vara en av dem. Det är inget att eftersträva heller för vad är egentligen poängen med det?

För ett par månader sedan såg jag en vacker stilig kvinna sitta och vänta på bussen. Hon hade väldigt fina och smakfulla kläder på sig och såg välvårdad ut. Jag tyckte att hon såg "classy" ut. Mittiallt tar hon ut telefonen och börjar posa (duckface) samt ta en massa selfies. Jag blev genast besviken och plötsligt såg hon inte lika vacker ut. Självupptagenhet och ytlighet är tyvärr inte en vacker egenskap. Hon verkade inte heller lägga märke till en äldre dam som ville sätta sig ner, men det gick ju inte då hon satte där med alla sina väskor bredvid sig på bänken.

Det är kanske något man kan hålla i åtanke. Då man ser dessa människor ta alla dessa selfies - ni framstår inte särskilt vackra ut i andras ögon och förtas inte hela poängen med selfies då?

Det finns en tid och plats för allt. :)

Jaguar_
7/31/16, 11:40 AM
#9

#8 Jag tror att många människor är bara ute efter att synas och skapa rubriker. De är självupptagna och bryr sig inte om något annat. Menar när en man tog självmord och hoppade från ett fönster så var det mobilkamera som dök upp först av alla runt omkring och mannens sargade kropp var uppe på twitter inom 1 minut… sen ringde någon ambulans och polis. Det handlade bara om att vara först med nyheten om detta självmord. Ingen brydde sig om den som tagit sitt liv…

Det är ju inne nu att man ska vara sådan. Barn på under 10 år sitter och tittar på kepping up with kardashians…. Eh, det är inget barnprogram och alla vet hur de människorna är och ändå låter sina barn titta på detta. Vriden bild av livet är vad det ger. Selfipinne?! WTF. Människor som är ego står inte högt på min lista och håller med dig där! Sen dras de till minne av en berättelse från en jobbarkompis som tränar. Hon berättade om två tjejer i 15-16 års åldern som gick in på gymmet när hon var där. De var klädda i träningskläder och allt. De posade för varandra inne på gymmet med olika redskap, tog massa bilder och alla med dessa ankmunnar. Sen gick dom! Hahaha. Faketräna för att ta sportiga biler och skriven kommentar 'Idag har vi gymmat!'… Man ska inte tro på allt man ser.

Jag blev jätteglad sist jag var i affären och handlade. Hade klätt mig och hade min hatt jag köpte i Rom för 3 år sedan. Inte många i Sverige går med hatt. Då kom det fram en kvinna och pratade om min klädsel. Berömde mig och någon till senare i kassan… Det gjorde att jag växte, men jag tog inga selfie. Varför? Jag klädde mig bara som jag ville och de som ser ser och de som inte ser ser inte. Jag klär mig inte för att få uppmärksamhet. Jag förväntade mig inte ens att få det, men fick det ändå denna gång. Jag blev glad. Behöver inte visa hela världen detta. Och det var live! Inte en kommentar på en skärm. Det var kul att få kontakt med två människor bara för att jag valt en hatt. Trevligt och framför allt kul att folk vågar komma fram till en främmande person och prata! Tumme upp! 👍👍 Jag försöker även göra detta själv om jag ser någon som är fin, speciellt äldre som piffar upp sig på ett speciellt sätt som man vet inte håller på med selfies.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: