Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1636 ggr
Silent_Hill
5/17/16, 9:56 AM

Är du vänster eller högerhänt?

En stor engelsk studie har hittat ett samband mellan hänthet och matematiska färdigheter.

Forskarna undersökte 2 300 italienska skolelever mellan sex och 17 år.

Varje elev fick sin hänthet värderad i ett test som heter “Edinburgh Handedness Inventory” och som avgör om personen antingen är extremt höger- eller vänsterhänt, om personen inte föredrar någon av händerna framför den andra eller något mitt emellan.

Du kan själv göra testet här 

Därefter fick försökspersonerna genomgå ett antal matematiska test som innehöll klassisk aritmetik som addition, subtraktion, division och multiplikation men också problemlösning.

I studien klarade vänsterhänta tonårspojkar sig bäst – och betydligt bättre än deras högerhänta jämnåriga.

De pojkar och flickor, som var antingen extremt vänster- eller högerhänta, klarade proven dåligt.

http://illvet.se/kultur/beteende/din-favorithand-avgor-dina-matematiska-fardigheter

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
tixEntry
5/17/16, 10:24 AM
#1

Intressant! Jag fick 50, det betyder antagligen att min högerhand är 50% mer aktiv än vänster…? Jag försöker faktiskt träna upp min vänsterhand just nu! :D

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Bill&Bull
5/17/16, 10:59 AM
#2

Jag är extremt högerhänt och urusel på matte också ;-)

||My Love For Animals Is Immortal||

oddahviing
5/29/16, 2:59 PM
#3

40.00 Jag skriver, ritar och använder alltid musen till datorn med höger hand, men i princip allt annat kan jag använda båda händerna och tycker om att växla beroende på hur jag står etc. jag tror att de månaderna jag brutit höger nyckelben gjorde att vänsterhanden kom in mer i leken eftersom höger var i princip död.

'-Headlights on the highway-'

Ananse
5/30/16, 1:43 AM
#4

The laterality index for this respondent is: 10.00
The respondent is in the Middle decile
The augmented (15 item) index is: 10.00

−28 ≤ LI < 48: Middle

Middle alltså? Fast jag är ju ändå högerhänt. Högerfotad och högerögd med.

På dom flesta frågorna svarade jag höger samt att jag då och då använder andra handen. När det gäller tvåhandsfattningar har jag alltid vänster överst. När jag skruvar av en kork använder jag också alltid vänster. Jag trodde det var normalt för högerhänta. Nyckel hanterar jag vanligtvis med vänster för att jag förvarar dom i vänster ficka.

Det var två frågor som saknades i formuläret. På den ena skulle jag ha svarat höger, på den andra vänster. Beträffande den första, så det där med att det känns som nån annan tycker jag inte stämmer; beträffande den andra så sitter rullen ofta på höger vägg och då blir det mer naturligt med vänster hand.

oddahviing
5/30/16, 2:27 AM
#5

Juste, dominant öga. Mitt vänster öga är dominant.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: