Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1425 ggr
Silent_Hill
5/5/16, 1:26 PM

Hur ofta duschar du?

Det finns förväntningar i samhället på att vi ska vara rena och fräscha. Och det - menar dermatologerna Joshua Zeichner och Ranella Hirsch – ställer till det för oss.
Att duscha frekvent gör mer skada än nytta. När du duschar (speciellt i hett vatten) så tar du bort dom goda bakterierna vilket medför större risk för infektioner. Att utsätta en bebis eller småbarn för smuts gör att du minskar risken för allergier och gör huden mindre känslig. 

Enligt forskarna är varannan till var tredje dag den bästa riktlinjen att förhålla sig till i hur ofta man bör duscha.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Scorpio97
5/5/16, 1:34 PM
#1

Varannan till var fjärde dag, och oftast duschar jag i så kallt vatten jag klarar av just då. Sommartid blir det oftare eftersom jag väldigt lätt blir varm, men då sköljer jag mest av mig och använder inte tvål varje gång. 

Är jag sjuk och vet att jag inte behöver träffa folk blir det mer sällan, då kör jag snabbtvätt i handfatet istället för en riktig dusch vissa dagar (det gör jag även dagarna jag inte duschar, typ under armarna osv)


//Jessie

Spöket
5/5/16, 1:34 PM
#2

skulle nog säga att det beror på vilken årstid det är samt vad man för tillfället pysslar med.

Högsommar kan jag duscha upp till 3 ggr/dag

Höst/vinter ca var 3:e dag (katttvätt de övriga dagarna 😉)

Multi vad?

tlover
5/5/16, 1:42 PM
#3

Det beror på hur mycket jag tränar, just nu tex då jag inte tränar är det ungefär 1-2 ggr/veckan. Jag tvättar vissa områden varje dag däremot tex under armarna så jag är ändå fräsch.

l'm back

Dioramabyggare
5/5/16, 1:54 PM
#4

Jag duschar en eller två gånger i veckan (armhålorna, underlivet och fötterna tvättar jag dagligen).

Loris M
5/6/16, 6:49 PM
#5

Duschar varje dag innan jag åker till jobbet oavsett årstid. Skulle kännas ofräscht annars. På helger kan  jag strunta i det om jag ska vara hemma och inte träffa någon. Om det nu inte är så att det är sommar och att jag svettas. 

Edit. Och med tanke på det de säger i videon att man ska tänka på att spara vatten…. jag tar jätte snabba duschar max 5-10 minuter.

[Devya]
5/6/16, 6:53 PM
#6

Jag måste duscha 6 dagar i veckan eftersom jag tränar så mycket att jag svettas jättemycket. Däremot ser jag till att tvätta håret endast två gånger i veckan.

Det är dock inte bra för min kropp! Jag måste se till att använda oljor och dylikt så  jag inte får svamp och dylikt. Så nej, vi bör ju inte duscha så här ofta.

Annons:
Annielle
5/10/16, 9:15 PM
#7

Jag duschar tyvärr varje kväll innan jag går och lägger mig eftersom jag inte kan sova annars (känner mig bland annat klibbig i sängen annars) men det är en kort dusch och med nästan bara vatten förutom en dag i veckan då jag använder duschtvål på hela kroppen.

Annars hade jag duschat varannan eller var tredje dag, är säker på att det är bättre för huden och immunförsvaret, min hud hade definitivt gillat det bättre.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
5/11/16, 5:34 AM
#8

#7 Jag hoppas att du ser till att återfukta din hud ordentligt efteråt isåfall. I värsta fall kan du råka få svamp, vilket hände mig då jag började träna och duscha 6 dagar i veckan. =/ 

Det ska dock vara oparfymerat som du smörjer in dig själv med. Ceridal oljan tycks vara helt jättebra så den rekommenderar jag. :)

[VSK]
5/14/16, 11:22 AM
#9

I nödfall så kan det gå två dagar emellan strålarna, men det är som sagt var i nödfall. Annars kan det bli upp till tre ggr på en dag sommartid, men försöker hålla nivån på en normal nivå en gång om dagen. Är ju inte direkt bra för huden att duscha 3 ggr om dagen om man nyttjar rengörande produkter varje gång.

Wony
5/14/16, 11:50 AM
#10

2-3ggr per vecka med tvål, annars kan det bli en gång om dagen men då med bara vatten. Och så är jag ganska noga med att smörja in mig efteråt, samt att använda återfuktande och milda tvålar. Är rätt känslig för tvålar så kan inte använda alla sorter utan håller mig till de som jag klarar av att använda.

Farwuq
5/18/16, 4:40 PM
#11

Jag som är en riktig skurk, inte bara duschar frekvent utan tar också karbad.
🤐

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annielle
5/18/16, 8:31 PM
#12

8#

Du syftar på underlivssvamp och inte svamp på själva kroppen nu va?!?
Underlivet är jag väldigt försiktig med och smörjer in med olja (solros, det enda jag har hittat som fungerar för mig) precis innan jag klivit in i duschen, så det blir skyddat och inte utsatt för mycket vatten 🙂 

Kroppen smörjer jag lite då och då, bara benen som kan bli lite torra, oftast oparfymerade produkter, men alltid utan syntetisk parfym eftersom jag håller mig helt till naturliga produkter.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
5/19/16, 9:56 AM
#13

#12 Näpp, jag fick svamp på kroppen, inte alls i underlivet och har aldrig haft svamp där heller. 

Jag fick på rumpan.. =/ Trodde inte det var möjligt, men jag var alltför renlig i princip.

Annons:
Annielle
5/19/16, 10:31 AM
#14

# 12

Oj, sällan jag hört någon som fått svamp på kroppen så! 😕

Förr duschade jag alltid med duschtvålar varje dag, under många år gjorde jag det  ,och det är det väl många som gör för jämnan vad jag har förstått…är faktiskt förvånad över hur röstningsresultatet här uppe ser ut nu, bara 22% som duschar varje dag.

Men det kanske är vanligare än vad man tror att få svamp på kroppen?! 

Har bara haft fotsvamp mellan tårna för länge sen,  men det berodde nog främst på daglig löpträning med väldigt oluftiga skor och att jag oftast glömde att torka mig mellan tårna efter att jag hade duschat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
5/19/16, 11:16 AM
#15

#14 Kan vara vanligare än vad man tror. I tonåren fick jag även svamp mellan brösten, men det var väl mest på grund av att det blev väldigt varmt där om sommaren. Jag hade dock inga andra symptom än lite färgförändringar på huden där.

Jag funderar även om jag inte har lyckats få svamp på magen då solen inte lyckas göra min hud brun på visa ställen så jag har istället vita fläckar här och där. Det kan också vara ett tecken på svamp fick jag höra.

Svamp kliar ju inte alltid utan ibland så är det bara små förändringar i hudens färg som man knappt ens lägger märke till.

Fotsvamp har jag däremot aldrig lyckats dra på mig men med min otur vet man aldrig. :)

Duschtvålar är något jag undviker nuförtiden. Starka duschgel är ju inte heller bra för vår hud. Oparfymerat bör det vara också för annars kan vår hud ta skada till sist. =/

Annielle
5/19/16, 11:54 AM
#16

Nä precis,  svamp måste ju absolut inte klia, behöver inte ens kännas alltid, men fotsvamp mellan tårna känns eftersom huden spricker svider och kan blöda lite mellan tårna 😕

Vad använder du när du duschar då?

Jag använder sen ett tag tillbaka den här oparfymerade hand/duschtvålen som jag gillar:

http://www.apotea.se/sodasan-liquid-sensitive-300-ml

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
5/19/16, 12:01 PM
#17

#16 Mestadels bara vatten men där emellan använder jag en egen kroppsskrubb som jag har lagat ihop, så att jag ändå kan dofta gott efter en dusch. :)

Jag slutade använda duschgel för 3-4 veckor sedan efter att min läkare uppmanade mig hellre till att endast använda vatten. Min hud tycks må mycket bättre nu och jag lyckas ändå bli ren efteråt då jag ser till att använda min skrubbhandske men utan tvål.

Jag ska väl dock ändå vid något skede köpa hem någon oparfymerad duschgel från apoteket. Jag känner mig inte riktigt komplett utan duschgel även om jag blir ren och fin med bara vatten och skrubbhandske. :)

tlover
5/19/16, 12:31 PM
#18

Man kan använda olja också istället för tvål. Det löser en hel del smuts utan att torka ut huden. Vi använder tex olivolja och duschsvamp istället för duschtvål.

l'm back

Grävlingen
6/5/16, 11:10 PM
#19

Duschar varje dag. 

Ska förmodligen ta och duscha nu.

[Ninji]2
7/29/16, 7:08 PM
#20

Jag duschar varannan dag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: