Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 3917 ggr
Silent_Hill
4/14/16, 2:47 PM

Sitter du ofta med korsade ben?

Man har länge vetat att sitta med korsade ben kan ge ömhet och smärtor, eftersom den nedre delen av ryggraden hela tiden är placerad i en skev position.

Samtidigt visar forskningen att ditt huvud hamnar i en onaturlig position när du sitter med korslagda ben, vilket kan medföra kroniska smärtor i huvud och nacke.

Forskning visar också att det kan påverka ditt blodtryck avsevärt eftersom inte blodet cirkulerar fritt genom omloppet.

Genom att sitta med korsade ben ökas blodtrycket markant och en stor mängd blod skickas därför tillbaka till bröstregionen.

Därmed ökar pressen på hjärtat, som måste pumpa snabbare för att transportera runt blodet i kroppen – och på så vis stiger alltså blodtrycket.

Vill man korsa benen så är det bättre att göra det nere vid anklarna.

http://illvet.se/manniskan/halsa/darfor-ska-du-aldrig-sitta-med-korsade-ben

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Aleya
4/14/16, 2:55 PM
#1

Jag sitter med benen som dom gör i vissa asiatiska länderna jag sitter i en soffa. Men att sitta med korsade ben försöker jag sluta med på inrådan av sjukgymnast. Men det var ett intressant inlägg detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zakaraa
4/14/16, 2:58 PM
#2

Oj f*n då… jag som knappt klarar av att Inte sitta med benen i kors…
Hade ingen aning om det här.. Kan ju förklara en hel del av mina problem men hur sjutton ska jag klara av att Inte korsa benen? Får ju ont av att sitta normalt 😕

Inte ens när jag ligger har jag benen rakt bredvid varandra.. men då är det i alla fall bara nere vid anklarna de korsas.. :P

Intressant..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[dynamitella]
4/14/16, 3:15 PM
#3

Sitter alltid med benen i kors pga smärtor i kroppen. Om jag sitter så och liksom lutar mig på sittbenen så försvinner tvärt om värken :) 
Ska dock ha detta i åtanke, för det brukar kännas tungt att andas, och hjärtat slår på som satan. Kanske är blodflödet som blir tilltryckt!

Loris M
4/14/16, 3:25 PM
#4

Jag har sett en liknande studie för många år sedan, det var något program på TV. Jag sitter nästan alltid med korsade ben, för det känns jättekonstigt och onaturligt att inte göra det. Det är nog endast om jag är hemma och kan ta upp benen och krypa upp i soffan som jag inte har benen i kors. Har inte haft några problem faktiskt, men försöker tänka på det här.

[LoveUnite]1
4/14/16, 3:26 PM
#5

Om du menar i kors med ena benet över det andra så sker det ytterst sällan, jag kan däremot lägga ena benet över det andra, som män gör, alltså så ankeln vilar på låret.

Annars sitter jag nog mest med benen raka, båda fötterna på golvet.

Ibland kan jag sitta som man gör när man ska meditera, i sängen eller soffan eller golvet men det klarar jag e av längre stunder pga värk, samma med alla andra sitt positioner egentligen.

Sabinan
4/14/16, 11:29 PM
#6

Jag sitter väldigt ofta med benen korsade.
Annars brukar jag sitta med det ena benet vikt under det andra (som i ett halvt kryss).
Jag sitter på en speciell sittdyna, då jag har nervskador i ryggen, utan sittdynan kan jag knappt sitta 10 minuter innan smärtan blir olidlig, då står eller ligger jag hellre.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Tant Grön
4/14/16, 11:53 PM
#7

Hörde för många år sedan att man kunde få åderbråck om man satt med korsade ben. Vet inte om det är sant, men jag slutade i alla fall att sitta så.

Vixxen
4/15/16, 12:30 AM
#8

Hur är det med skräddarställning? Borde avlasta ryggen, men… ??

Upp till toppen
Annons: