Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 2789 ggr
Silent_Hill
4/3/16, 10:32 AM

Hur ofta tvättar du dina lakan?

Svampsporer, bakterier, djurhår, dammkvalster, pollen, jord, färgämnen, matrester, hudceller, svett, saliv, urin och både vaginala och anala sekret är bara några av de saker som gömmer sig i dina sängkäder.

Som dessutom även påverkar din hälsa. Därför bör du vara snabb till tvättmaskinen när det gäller dina lakan.

En av sex personer har någon form av allergi och sängklädernas smutsiga gäster kan fungera som allergener, som framkallar eller förstärker allergier.

En engelsk studie avslöjade 2015 att kuddar med fjädrar och syntetisk fyllning på bara ett och ett halvt år kan bli hemvist för upp till 17 olika sorters svamp.

Det är bland annat därför som det är viktigt att hålla sin säng ren för att inte att utsätta sig själv för fler allergener än nödvändigt.

Därför rekommenderar experten att man tvättar sina lakan cirka 1 gång i veckan. 

http://illvet.se/manniskan/halsa/sa-ofta-bor-du-tvatta-sangkladerna

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Hoseok
4/3/16, 10:42 AM
#1

Haha.. Bott i denna lägenhet sen December och tvättat mina lakan en gång. Hopp och hej.

[Jens]
4/3/16, 10:43 AM
#2

En gång i veckan tvättas det här hemma. Det blir ibland två ggr i veckan under varma perioder som kan uppstå på sommaren. Eftersom jag själv är kvalster allergiker så vet jag att det är viktigt och jag stoppar in kudden då och då i frysen för att ta död på 'ohyrorna'. Vädrar täcken då och då året runt.

[Devya]
4/3/16, 11:43 AM
#3

En gång i veckan eller varannan vecka. Det blir oftare att tvätta lakanen då min kille är på besök, han svettas extra mycket.

Jag förstår mig inte på dem som tvättar lakanen endast en gång i månaden. Det måste ju kännas så äckligt ofräscht… oO

starhawk
4/5/16, 7:36 AM
#4

Jag tvättar lakanen var tredje vecka, känns inte alls äckligt och ofräscht, men så har jag inte bacillskräck heller!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Devya]
4/5/16, 9:55 AM
#5

#4 Jag upplever det som jätteskönt att byta lakanen ofta. Känslan av nytvättade lakan mot ens hud är oslagbar. :)

Jag märker direkt då lakanen börjar kännas ofräscha. De känns helt enkelt inte lika sköna som då de var nytvättade.

starhawk
4/5/16, 4:55 PM
#6

#5: Aha! du är antagligen en sån där som sover naken, då kan jag förstå att lakanen blir skitiga, jag använder pyjamas, då tar den emot allt sånt där och kan bytas efter behov, och en pyjamas är betydligt lättare att tvätta ett lakan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Devya]
4/6/16, 5:29 AM
#7

#6 Nej, jag sover aldrig naken. Jag har på mig både mjukisbyxor och topp (är väldigt frusen av mig).  Men lakanen blir ju oberoende smutsiga och speciellt dynvaret. :)

Jag tycker inte om då lakanen blir ordentligt skrynkliga och man känner liksom att de är inte lika "sträva" och rena mera. Jag älskar känslan av nytvättade lakan och det känner jag av fast jag har pyjamas på mig :)

Scorpio97
4/7/16, 11:40 AM
#8

Jag tycker nytvättade sängkläder är obekvämare faktiskt, tycker inte det är skönt alls. Tycker det är mjukare och skönare efter några dagar.
Sen är jag väldigt dålig på att städa generellt sätt, och sängkläderna byts nog inte oftare än en gång i månaden. Upplever aldrig att det känns ofräscht eller äckligt, men jag har upptäckt att jag tydligen har ganska hög "äckeltröskel".


//Jessie

starhawk
4/8/16, 8:28 AM
#9

#8: Håller med! jag tycker heller inte om den där sträva känslan av nytvättade lakan. Beträffande städning har jag en rolig bild på kylskåpet som jag i princip följer, där står "Betrakta dina dammråttor som husdjur, dom är lugna och tysta och man behöver inte ens mata dom"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annielle
4/9/16, 8:03 PM
#10

Jag använder mina lakan i en till två veckor och sover i princip alltid naken, men duschar innan jag går och lägger mig.

När jag växte upp tvättades lakanen bara en gång i månaden, för sällan tycker jag (men då sov jag i alla fall med pyjamas eller nattlinne)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kaj
4/12/16, 9:29 AM
#11

Även om man tvättar ofta är det inte säkert att man dödar ALLA bakterier. Det är bl a därför en tvättmaskin kan lukta lite illa mellan tvättarna särskilt om man tvättar ofta i den så den aldrig hinner torka ut ordentligt.

Men det finns så klart en lösning på detta.
Häll i ca 2 msk 12% ättika i sköljmedelsfacket vid VARJE tvätt.
Ättikan dödar alla bakterier och kommer INTE efterlämna någon ättikdoft på dina kläder/lakan eller annan tvätt.
Faktum är att ättikan även gör din tvätt mindre statisk elektrisk.
Jag använder detta i kombo med vanligt sköljmedel varje gång jag tvättar.
När jag tvättar handukar och lakan vill jag inte ha sköljmedel eftersom det kommer i direkt kontakt med huden och kan utveckla allergi. Ättikan agerar även som lite mjukgörande (om än inte lika effektivt som vanligt sköljmedel) så det blir perfekt för lakan och handdukar.

En disktrasa som luktar illa. Spreja trasan med ättika så den blir rejält fuktig. Låt stå i ca 30 minuter och skölj ur. Inga bakterier kvar som kan lukta och trasan blir fin igen.

starhawk
4/12/16, 9:51 AM
#12

Ättika är användbart till mycket jag använder det till att göra ren äggkokaren, i med en matsked och fyll på med vatten till kanten låt stå en timme och alla kalkbeläggningar är lösa, ser ut som ny när man torkat av den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kaj
4/12/16, 10:27 AM
#13

Avkalka kaffekokaren med ättika.
2msk ättika. Kör sedan igenom hela kaffekokaren minst 3 gånger så är den avkalkad och fin igen.

Rengör toan -häll i ättika och låt stå ca 30 minuter. Skrubba och spola - rent och fint.

Rengör badrumsfogar och kakel.
Speja ättika i fogarna och låt stå minst 1 timme. Skrubba och spola rent. För extra effekt kan man då även lägga på lite bakpulver som får blanda sig med ättikan i fogarna.

Ättikan är så pass sur att den tar död på alla bakterier och det är dom som brukar lukta illa och orsaka mögel.

Annons:
penke
4/12/16, 9:21 PM
#14

 BRIST på allergener/ alltför antiseptiskt kan väl också vara ett "problem"
 en allt för stor ..chock, när kroppen får möta verkligheten

på rubrikfrågan : var "fjortonde dag", eller vid behov …Oskyldig

   penke

Annielle
4/12/16, 10:04 PM
#15

Att döda alla bakterier är inte bra hur som helst, bakterier är ju bra också, behövs för vårat immunförsvar….

Ser ingen vits med att döda ALLA bakterier i tvätten genom att att använda ättika.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
4/13/16, 5:42 AM
#16

#15 Det finns vissa mögel (svartmögel och rödmögel) som har en tendens att börja gro i tvättmaskinen och det är inte något som är bra. Det enda som hittills har fungerat för mig är ättika. Det har tagit bort den unkna ukten som ibland kan uppstå i tvättmaskinen.

Tro mig, mögel är nog inget ni vill ha i er tvättmaskin. Dessa mögelgifter är det som kan framkalla allergier. Symptom som rodnand, kliande, problem med luftvägar, utslag osv.

Så nej, att tvätta bort "bakterier" är det ju inte frågan om, utan det handlar om mögel som är så otroligt vanligt förekommande i tvättmaskiner.

starhawk
4/13/16, 8:08 AM
#17

#13: Det är vä inte bara två matskedar man drar runt i kaffekokaren skall det inte vara lite vatten också?    
Det där med toan gör väl bara rent under ytan? knappast ett problem för mig, det lossnar lätt med hjälp av borsten, man behöver inte anstränga sig ett dugg, och så snart min Loogun kommer så slipper jag ha en skitig borste i badrummet.

Ursäkt för OTn!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Kaj
4/13/16, 8:29 AM
#18

#17 vatten upp till mx ska dras igenom så klart tillsammans med ättikan

hund, katt och andra husdjur:
Lukten av hund i t ex bilen går bort om man ställer ett fat med ättika över natten i bilen. Helst skall det stå under dagen och gärna i solsken men även under naten räcker.
Då försvinner lukten från hunden i bilen.

Annielle
4/13/16, 6:22 PM
#19

#16

Nej, självklart inte mögel i tvättmaskinen eller någon annanstans heller, kan säkert vara bra att rengöra tvättmaskinen så ibland (men vid varje tvätt?!? Låter överdrivet!) jag syftade på att ha ättika i maskinen varje gång man tvättade för att tvätten skulle vara helt bakteriefri, men jag ser nu att jag läste för snabbt/slarvigt och att det i huvudsak syftade på själva tvättmaskinen.

Sorry!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
4/13/16, 6:35 PM
#20

#19 Det är faktiskt bra i förebyggande syfte att alltjämt sätta lite ättika i sköljmedelsfacket. :) På det viset undviker man att mögel hamnar på kläder och lakan. Mögel bildas ganska snabbt i en tvättmaskin, tyvärr. =/

Så det är nog värt det att alltjämt sätta lite ättika med då man tvättar kläder och lakan. Det finns faktiskt inga bra bakterier på dem heller så det behöver man inte beklaga sig över. :)  Vi hinner snabbt smutsa ner vår lakan ändå, tro mig! :)

Annons:
Tarotstollan
4/13/16, 9:12 PM
#21

Här tvättas var 14:onde dag och då byts lakanen. Älskar att lägga mig på rena och manglade lakan, sover oftast som bäst de 2 nätterna efter jag bytt i sängen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annielle
4/14/16, 9:24 AM
#22

Hmm, jag har inte egen tvättmaskin utan måste gå till en tvättstuga där jag bor, vilket väl gör allt ännu värre med tanke på att det tvättas hela dagarna…

Får väl testa med ett par msk ättika när jag kommer i håg  (använder aldrig sköljmedel) men kan ju inte räkna med att alla andra människor bryr sig om maskinerna :(

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kaj
4/14/16, 9:35 AM
#23

#22, ättikan kommer ge dig lite mjukare tvätt. Dock inte lika bra som sköljmedel men det blir inte lika hårt som om man bara kör tvätten direkt utan något.

vendelay
4/14/16, 3:49 PM
#24

1 gång i veckan kan ju inte vara speciellt bra för miljön och vattenförbrukningen? Känns otroligt onödigt. Vi tvättar osv så sällan vi kan. Byter lakan ca i gång i månaden om inte katterna gjort något snuskigt på dem innan dess förstås 😃 Handduken ska väl bytas, vadå, efter tre tvättar? Sånt slöseri!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Inkanyezi
4/15/16, 10:54 AM
#25

Avkalkning med ättika i vattenvärmare, kaffekokare och liknande görs helst när den kommer att stå några timmar. Man tar lite ättika och fyller på med vatten, värmer och låter stå, t.ex. över natten. Sedan drar man ut genom att köra igenom vatten ett par gånger innan man använder den.

Jag extraknäcker med städning hemma hos folk lite här och var, och den enda grej jag upplever har otäck lukt och skiftas för sällan brukar vara påsen i dammsugaren, men där använder man så klart inte ättika. Men det känns väldigt ofräscht att sätta igång och dammsuga, med en doft av gammalt damm som sprider sig.

Jag föredrar också ättika framför sköljmedel, och jag tycker om när handduken är lite strävare, och framför allt suger den upp vatten mycket bättre om man inte har haft sköljmedel. Vad nyttar det om den är mjuk, när man fortfarande är blöt efter att ha använt den?

starhawk
4/15/16, 1:30 PM
#26

#25: Sköljmedel minskar uppsugningsförmågan hos frotté och det förstör också super hos supertrasor så det finns egentligen ingen anledning att använda sköljmedel alls, vi har slutat med det för länge sedan men det är fortfarande vatten i sköljmedelsfacket, kanske dags för en rengöring med ättika?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Milly82
4/15/16, 1:40 PM
#27

Alldeles för sällan. Ibland har det gått ett kvartal

Annons:
Annielle
4/15/16, 2:29 PM
#28

Det finns  även en del material i kläder som blir förstörda/mister sin funktion och inte kan andas om man använder sköljmedel, jag har aldrig använt sköljmedel faktiskt och aldrig användes det under min uppväxt heller, saknar det inte på något sätt!

Riktigt dåligt för min miljön dessutom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tant Grön
4/15/16, 2:55 PM
#29

#27 😮

Milly82
4/15/16, 3:31 PM
#30

#29 haha ja visst är jag äcklig. Tur jag inte har några nattliga gäster.

[Devya]
4/15/16, 4:06 PM
#31

#30 Du har säkert fullt med nattliga gäster ändå!De syns bara inte lika bra!:D

Halvdansken
4/15/16, 4:24 PM
#32

Det är väl skillnad på hur ofta man tvättar lakan och hur ofta man byter. Vi byter ca en gång per månad, men sen kan det gå betydligt längre tid innan lakans-tvättkorgen blir tömd.  Men så har jag nog 15 set lakan. Jag har nåt märkligt behov av att köpa nya hela tiden.

En god ide om man har en egen tvättmaskin är att låta luckan + tvättmedelslådan stå lite på glänt. Så kan luften cirkulera och torka upp ordentligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Inkanyezi
4/15/16, 4:30 PM
#33

Det handlar inte bara om att luft ska cirkulera. För att undvika mögel är det lämpligt att det är ljust, då mögel växer bäst i mörker. Så öppna tvättmedelfack och småfacken för skölj och blek helt, och ha gärna fönster på tvättstugan, så att det kommer in lite sol.

Zepp
4/17/16, 7:13 PM
#34

Byter sänkläder varje vecka iomed att jag är kvalsterallergiker!

Att frysa dessa har ingen funktion såvida de inte är en trevlig hobby.

Däremot så bör man byta kuddar varje år och täcke, madrass med något års mellanrum.. iallafall om man är kvalsterallergiker.

Främst iomed att efter ett år så har din kudde, täcke, madrass ökat i vikt.. och den vikten består främst utav gammal hud.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Ninji]2
7/29/16, 7:14 PM
#35

En gång i veckan byter/tvättar jag sängkläder.

[nevamisse]
7/29/16, 10:21 PM
#36

Byter lakan med 5-10 dagars mellanrum.

Ättika använder jag ibland till de kläder man svettats mycket i som kan lukta unket.

Upp till toppen
Annons: