Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1024 ggr
Amyenterprice
3/20/16, 6:37 PM

Kemi, el-kemi

Jag har i morgon prov på el-kemi. Dock är där en fråga som jag inte riktigt förstår och inte heller kan svara på. 

"Hur kan man ur en metalljonlösning framställa metaller? "

Om någon förstår och kan hjälpa mig med ett svar vore jag väldigt tacksam!

Johanna

Annons:
Amyenterprice
3/20/16, 6:51 PM
#2

#1 har läst det innan, men jag förstår ändå inte på ett sätt så att jag själv skulle kunna förklara det…

Inkanyezi
3/26/16, 7:53 PM
#4

Lösningen innehåller joner, dvs atomer som saknar en eller flera elektroner eller har för många. I den formen kan metallen vara upplöst i vätska.

När man låter en ström flyta genom vätskan kommer positivt laddade joner att dras mot den negativa polen och negativt laddade joner mot den positiva. De negativa jonerna förlorar då överskottselektronerna vid pluspolen och de positiva jonerna tar upp elektroner ifrån den negativa polen. Därvid omvandlas de till de grundämnen eller föreningar som jonen består av. I en lösning av metalljoner kommer alltså metallen att fällas ut vid den ena polen och den andra jonen neutraliseras vid den andra polen.

En annan metod är att använda jonbytare, som när man lägger stålull i en lösning av silversalt, då järnet kommer att lösas upp, medan silvret ersätter järnet i stålullen.

Upp till toppen
Annons: