Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 1062 ggr
BokDuvan
2016-02-08 13:33

Fjädern

Hej! Har inte riktigt förstått hur fjädern gör för att skjuta ut spetsen i en kulspetspenna. Gärna en bra förklaring om ni kan hjälpa mig

Annons:
BokDuvan
2016-02-08 13:38
#1

Vad jag har förstått så finns det en "anordning för klickfunktionen" Skulle gärna ha en förklaring av det med

BokDuvan
2016-02-08 13:38
#2

Vad jag har förstått så finns det en "anordning för klickfunktionen" Skulle gärna ha en förklaring av det med

VildaVittra
2016-02-08 13:45
#3

.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BokDuvan
2016-02-08 13:48
#4

Kan inte se något av det

VildaVittra
2016-02-08 13:51
#5

Prova att följ länken då: https://www.youtube.com/watch?v=MhVw-MHGv4s

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2016-03-26 20:45
#6

#0 av: BokDuvan:"Har inte riktigt förstått hur fjädern gör för att skjuta ut spetsen i en kulspetspenna. Gärna en bra förklaring om ni kan hjälpa mig"

Jag vet inte om min förklaring är särskilt bra, men vi kan ju börja med att fjädern inte alls skjuter ut spetsen på kulpennan.
Det är ju precis tvärtom!
Fjädern drar in spetsen, då den trycker kulpennans patron tillbaka.

Klickmekanismen har två lägen, som båda är stabila, eftersom fjädern strävar att trycka in patronen i pennan, så att spetsen dras tillbaka. Mekanismen är låst av att fjädern trycker, och den frigörs när man trycker ner knappen med en kraft som är större än den som fjädern trycker tillbaka med. Man ser ju då att när man trycker ner knappen, trycks spetsen längre fram, och när det klickar till och man släpper knappen, åker spetsen tillbaka.

Den åker tillbaka till ett av de två lägena som klickmekanismen har, endera att den dras in helt i pennan, eller att den stannar halvvägs, så att spetsen sticker ut och man kan skriva med pennan. Och det är fjädern som trycker den tillbaka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: