Annons:
Etikettuppfinningar-prylar-andra-skapelser
Läst 3584 ggr
[Zachapacka]
1/10/16, 2:19 PM

Hjälp Ställa in miniräknare

Hejsan

I brist på bättre forum så ställer jag min fråga här. Jag har en Casio fx-82ES Plus miniräknare som jag använder i skolan. Den fungerar bra, den har ingen grafräknare men det behöver jag ändå inte. 

Problemet är att när jag gör en division och svaret blir mindre än noll så envisas den med att svara i potensform. Om jag till exempel gör uträkningen 2/4 så svarar den 500*10^-3. Det stämmer ju självklart men i vissa sammanhang blir det för förvirrande för mig. Det borde ju gå att ställa in att den ska svara i decimaltal istället, men jag har ingen aning hur. 

Här har jag hittat en bruksanvisning och det står säkert någonstans hur man gör men jag vet inte vad jag letar efter så jag hittar ej något.  

Jag har provat att starta om den till fabriksinställningar men det fungerade inte. 

Jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här.

Annons:
Dioramabyggare
1/13/16, 10:58 PM
#1

Har du kollat på sidan 11 i manualen? Där står det lite om "teknisk notation". Hoppas du lyckas fixa  "felet".

Zepp
1/24/16, 3:41 PM
#2

Kräks.. sånt fick jag oxå stå ut med när jag läste på Chalmers!

Räddningen var/är ENG-knappen!

Dvs Engineringsfuknktionen!

Så småningom vande jag mig vid de olika exponenterna.. och att mantissan har sina begränsningar!

Såå.. 500*10¨-3 är altså 0,5 i vanligt bruk!

Man vänjer sig och ENG-knappen underlättar vid inlärningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Zachapacka]
1/24/16, 5:40 PM
#3

#2 Jo jag använder ENG knappen hela tiden. Miniräknaren svarar nämligen ofta i bråkform vilken sällan är särskilt användbart.

Zepp
1/24/16, 8:12 PM
#4

Nu var det så himla länge sedan jag läste på chalmers.. 83/84, så minnet är svagt!

Däremot kommer jag ihåg att vi roade oss med att ställa om varandras räknare!

Och det gör man på en Casio med hjälp av MODE-knappen!

Sitter för stunden och kikar på min casio FX82 solar fraction!

Testa Mode 9.. dvs normal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Zachapacka]
1/25/16, 8:15 PM
#5

hmm ska kolla upp det

Zepp
1/25/16, 8:34 PM
#6

Testa oxå de andra moderna.. det är de du skall switcha över till vid olika typer av uträkningar!

Vad jag kommer ihåg, dock svagt är att det var bra att förstå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
1/30/16, 4:42 PM
#7

Zepp. Jag har en FX82. Använder den på jobbet. Still going strong måste jag säga. Batteriet byter man vart 8 år eller nåt sånt.

Zepp
1/30/16, 10:22 PM
#8

FX82 är tydligen en rätt vanlig modellbeteckning.. så när min gamla lade av så köpte jag en ny på Clas Olsson.

Sen så finns det olika efterbeteckningar efter FX82 och den jag har nu heter Fraction?

Tror att den främst är för statistik.. mina gamla var teknikräknare då låg de teckninska funktionerna direkt på tangenten, nu får jag trycka SHIFT först för de vanligaste tekniska funktionerna.

Min gamla hade oxå 9 minnen där delsummor kunde lagras.. men iomed att jag inte studerar längre så har jag inte lika stor nytta utav det.

I mina bägge förra så var det Mantissan som lade av.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: