Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 962 ggr
Silent_Hill
12/22/15, 1:23 PM

Bör man genmodifiera människofoster?

Tidigare iår lyckades kinesiska forskare ändra arvsmassan på ett foster och förhindrade att barnet fick thalassemi. 

Det kinesiska försöket med genmanipulation utfördes under det allra tidigaste fosterstadiet, på så kallade embryon.

Samtliga embryon var sjuka och skulle aldrig ha utvecklats till levande barn. 

Metoden som användes ger nu forskarna möjlighet  att ta bort de gener som ligger bakom cirka 4 000 ärftliga sjukdomar.

Försöken på mänskliga foster har gett upphov till en häftig debatt bland forskarna, som diskuterar om det överhuvudtaget är etiskt försvarbart att manipulera människans arvsmassa.

Vad tycker du? Bör man genmodifiera människofoster?

http://illvet.se/genetik/gener-kan-du-tanka-dig-att-genmanipulera-ditt-eget-barn

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Aleya
12/22/15, 1:41 PM
#1

Jag sa ja. För jag hade velat slippa min endometrios och allergi mot mygg samt att jag inte klarar solljus så bra. Sen tycker jag att variationer i genetiken är bra. Men om man kunde göra det på vuxna så hade jag varit först i kön.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katniss
12/23/15, 3:06 PM
#2

Jag svarade ja, då det är bra att kunna stoppa sjukdomar innan de faktiskt utvecklas till sjukdomar :)

R.I.P. Anton 💔

Magi-cat
12/23/15, 3:09 PM
#3

Jag svarade nej, därför att:

"Till och med ledande biokemister är bekymrade över hur snabbt tekniken har utvecklats. De föreslår därför ett tillfälligt globalt förbud mot att modifiera människans gener. På så sätt får forskarna tid att först ta debatten och sedan skapa de rätta ramarna för lagstiftning för experimenten."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MyntareCarlsson
1/11/16, 8:32 PM
#4

Detta är en fråga jag är klyven i ! 

Jag vet att man kan uträtta mirakel, men bör man det i en överbefolkad värld.

Jag hade lätt kunnat sitta en kväll och bara diskutera fram och tillbaka :)

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

Dioramabyggare
1/25/16, 1:56 PM
#5

Ja, anser jag, så länge det enbart är för att förhindra utvecklingen av farliga sjukdomar och svåra handikapp.

Upp till toppen
Annons: