Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1095 ggr
Silent_Hill
12/19/15, 11:51 AM

Sover du längre på helgen?

En studie har visat att 85 procent sover längre på helgen. 

I tidigare studier på skiftarbetare har det visat att stora ändringar i sömnmönster går ut över hälsan. Men nu har man sett i den nya studien att även små ändringar har stora konsekvenser.

De deltagare som sov längre på helgen lider av ett tillstånd som kallas social jetlag. Namnet hänvisar till att personens inre biologiska klocka är ur fas med de socialt fastlagda sömnscheman som dikteras av exempelvis ditt arbete - och det har konsekvenser. 

Deltagarna hade inte bara tendens till högre kolesterolvärde och en ökad resistens mot insulin, de hade dessutom mer fett runt midjan och ett högre BMI. Det kan i slutändan leda till fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdomar.

http://illvet.se/manniskan/somnforandringar-gor-dig-sjuk

Brukar du sova längre på helgen?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Åsa S
12/19/15, 12:02 PM
#1

Ja sover till 7-8 ifall jag kan på helgen i veckan går jag ofta upp kl 5 men inte blir jag överviktig el dyl av sånt är 162cm och väger runt 55kg.

Scorpio97
12/19/15, 12:06 PM
#2

Ja. Skolans tider stämmer inte så bra med dom dygnsvanor som jag föredrar, så jag byter så fort jag är ledig. På helgerna lägger jag mig runt 02-04 och kliver upp 10-12, medan jag på vardagar lägger mig 00 och kliver upp 07.50 eller 06.50. Så det är ju ganska stor skillnad. 

Jag upplever att jag mår bättre så än om jag försöker hålla skoltiderna även när jag är ledig. Jag har mest energi sent på kvällen/natten så jag skulle dessutom få mycket mindre gjort i så fall. 
Men jag är mycket riktigt överviktig.


//Jessie

Katniss
12/19/15, 5:46 PM
#3

På vardagarna går jag upp klockan 6.15 och på helgerna kan det bli klockan 11, så ja, ganska stor skillnad är det väl :) . Dock är jag inte överviktigt eller så, är 164 cm lång och väger 43 kg.

R.I.P. Anton 💔

[rumelle]
12/19/15, 7:23 PM
#4

Jag sover längre på morgonen på helgerna men går också och lägger mig lite senare så det blir nog ungefär lika många sömntimmar.

Jetaime
12/21/15, 11:53 AM
#5

Sover kanske inte längre, men stiger definitivt upp senare (om jag är ledig dvs)

[josten]
12/27/15, 11:07 PM
#6

Sover ca tre Tim längre på helgen…

Annons:
Tant Grön
1/24/16, 12:53 AM
#7

Brukar sova nån timma längre på helgen. Skönt att få vakna naturligt när kroppen vill.

[niklaeri02]
1/24/16, 2:31 PM
#8

#7 Hehe, då känns det som att min kropp skulle sova till 17-18-tiden om den fick bestämma ;-) Skämt åt sido.

kamera0710
1/24/16, 3:15 PM
#9

När jag ska  i väg och fågelskåda kliver jag ibland upp redan halv tre på morgonen. Då är man på plats när det är som bäst! Och ska jag till Hjälstaviken utanför Enköping kan man då åka från Södertälje genom Stockholm innan trafikrusningen börjar!

Tant Grön
1/24/16, 4:58 PM
#10

#8 😴😃

RobinEH
2/10/16, 1:29 PM
#11

#2 "Jag har mest energi sent på kvällen/natten så jag skulle dessutom få mycket mindre gjort i så fall. "

Ett mycket vanligt fenomen hos ungdomar. Generellt så har ungdomar en förskjuten dygnsrytm där trötthet sätter in senare på kvällen än normalt. Detta skulle kunna lösas genom att tiden då skolan börjar skjuts fram några timmar. Skulle du kunna tänka dig att börja några timmar senare, och därmed sluta lika många timmar senare?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Scorpio97
2/10/16, 1:33 PM
#12

#11 Ja, det skulle jag absolut. Har också tänkt på det, och tror det hade fungerat mycket bättre för mig.


//Jessie

Wowy
2/24/16, 8:16 PM
#13

Jag försöker hålla en jämn biologisk klocka, men ibland går jag och lägger mig vid 24:00 på helgerna ändå. Sedan sover jag ibland till 10:30, och på vardagarna går jag upp vid 7:00, så jag kanske inte sover jättemycket länge. Jag är underviktig och är sällan sjuk.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
jevc
2/28/16, 4:36 PM
#14

Beror på. Oftast är det som om jag förskjuter sömn tiden x timmar framåt.

Ex jag sover vanligtvis mellan 00-07 men på helger kanske jag sover från 03-10

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Upp till toppen
Annons: