Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1528 ggr
Silent_Hill
2015-12-17 15:12

Svär du mycket?

Psykologerna Kristin och Timothy Jay ville ta reda på med sin forskning om dom som svär mycket har ett bristande ordförråd. Resultatet blev dock tvärtom. 

De använde sig av universitetsstudenter som försökspersoner och bad dem att säga så många svordomar som de skulle kunna tänka sig i en minut. Sedan fick dom andra verbala utmaningar som att till exempel namnge så många djur som de kunde tänka sig i en minut.

Resultatet visade att de studenter med förmågan att rabbla flest svordomar också var de som kom på flest ord under andra ämnen.

http://www.metro.se/nyheter/svordomar-ar-ett-tecken-pa-sprakbegavning/EVHolq!aIiYuwWyZkV5I/

http://www.huffingtonpost.ca/2015/12/14/swear-words-vocabulary_n_8807636.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Annielle
2015-12-17 15:16
#1

Jaha minsann!🙂

Generellt har jag aldrig varit en person som svär mycket, men på sistone har jag tyvärr gjort det där emot.

Troligtvis har mitt ordförråd också utökats på sistone då 😉

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2015-12-17 15:16
#2

Ja jävlar. Det var väl det jag visste😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2015-12-17 15:22
#3

Intressant undersökning, när man var yngre fick man ju alltid höra att dom som svär gör det för att dom inte kommer på något annat att säga (alltså har dåligt ordförråd). Men det var väl mest för att lärarna inte ville att vi skulle svära. Själv svär jag i princip aldrig, men jag har ofta fått beröm för mitt goda ordförråd av lärare.

Sen skulle jag nog kunna rabbla väldigt många svordomar om jag ville, även om jag inte svär i vanliga fall.


//Jessie

[LoveUnite]1
2015-12-17 15:26
#4

Nej, jag svär inte mkt.

F#n och helvete kan komma in ibland i vardagen.

När jag blir riktigt förbannad som i samband med PMS 😉 då kommer det ut riktigt fula ord ibland, eller typ alltid.

Men ne, jag svär inte mkt, känner dem som svär varje dag och flera gånger per dag. Tycker det låter så fult.

[peter54]
2015-12-17 15:29
#5

Det är klart att jag kan svära rätt mycket emellanåt, men jag kan också välja att inte svära alls, det handlar mycket om vem jag pratar med och om vad. Jag svär inte om jag pratar med barn, gamla eller sådana som jag vet är troende.

Ibland känner jag att jag behöver svära och då brukar jag sjunga en låt i min ensamhet, där jag byter ut texten mot enbart svordomar. Det är fantastiskt vad lätt det är att passa in svordomar i precis vilken låt som helst. 😃

Jag har träffat på folk genom åren som hittat på egna svordomar för att så att säga inte bli skyllda för att prata illa. Min morfar sa alltid "järnspikar" och själv brukar jag säga "fullkorn" (detsamma som hel-vete) 😉

Annielle
2015-12-17 15:30
#6

4# Ja, tycker också att det låter så fult!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Maria
2015-12-17 15:42
#7

Privat så tror jag att jag svär en del. Det är bra "ordförstärkare" kan jag tycka.

Däremot svär jag inte på arbetet mer än kanske med mina närmsta kollegor när ingen annan hör och pratar jag med främlingar skulle jag aldrig yppa en svordom.

Man känner liksom i vilka situationer det är opassande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2015-12-30 08:49
#8

#5 Här har du en låt där du inte behöver byta ut texten!😃

[peter54]
2015-12-30 11:06
#9

#8 Jag gissar att den där låten är en omedveten inspirationskälla, för den har alltid varit en favorit hos mig 😃

kamera0710
2015-12-30 12:12
#10

#9 Har också länge haft den som favorit!

TjockaBerta
2016-01-10 15:06
#11

Nej det gör jag inte. 

Sonen svor så jag hörde för första gången här om veckan. Han sa "hela skiten". Han är 17 år.👍

>>>Malum domesticum<<<

Annielle
2016-01-10 19:13
#12

#11

Hmm, "hela skiten", är det en svordom?!?

Det är inte vad jag menar med svordomar i allafall…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

MyntareCarlsson
2016-01-11 20:28
#13

Jag svär för mycket men mindre än andra :/

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

Annons:
Solanum
2016-01-21 09:11
#14

Synd att använda svordomar om man har ett stort ordförråd.

Tant Grön
2016-01-24 00:47
#15

Tycker att det låter som en väldigt ovetenskaplig undersökning. Bara för att man kan rabbla upp flest svordomar på en minut, så betyder det ju inte att man brukar svära. Jag svär så gott som aldrig, men kan mängder av svordomar, också på andra språk.

Ria74
2016-01-24 16:46
#16

Numera svär jag inte ofta, har en liten dotter som gärna härmar och det vill jag inte lära henne.

Tycker däremot jag har ett hyfsat bra ordförråd ändå :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: