Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1043 ggr
Silent_Hill
12/16/15, 4:15 PM

Köttbullar med insekter

Köttbullar från Ikea är utan tvekan en av de mest kända ”svenska” rätterna ute i världen. Men forskarna på Ikeas framtidslabratorium Space10 i Köpenhamn vill att köttbullarna i framtiden istället ska vara gjord på matrester, alger och insekter. Anledningen till detta är på grund av att köttätandet i världen har enorm påverkan på miljön. Att producera kött kräver mycket vatten, bidrar till skogsskövling och påverkar den globala uppvärmningen. Med de nya köttbullarna hoppas forskarna kunna vänja folk vid tanken på att helt byta matvanor och också kunna producera mat på ett mer hållbart sätt.

I första länken finns lite bilder och prototyper hur dom skulle kunna se ut och vara gjorda av.

http://www.dezeen.com/2015/12/08/ikea-space10-research-lab-food-design-future-meatball/

http://mittkok.expressen.se/artikel/ikeas-nya-kottbullar-med-insekter/

Vad tycker du om idén? Är detta något du skulle kunna äta? 

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Katniss
12/16/15, 4:18 PM
#1

Smakar det likadant? Jag är tveksam på om jag hade tyckt om det (ganska kräsen när det kommer till mat). Jag förstår varför man gör detta, och det är bra, men personligen hade jag nog undvikit köttbullarna lite grann :S Men visst, värt att testa i alla fall, antar jag..

R.I.P. Anton 💔

trollslända
12/16/15, 4:20 PM
#2

Ja varför inte

Scorpio97
12/16/15, 4:25 PM
#3

Om det inte syns eller känns att det är insekter i, så kanske jag kan få ner det. Men det är tveksamt. Trots att jag vet att en stor del av världen äter insekter, har jag väldigt svårt för tanken att äta det själv. Möjligtvis om jag åt dom och först efteråt fick veta att det varit insekter i, då vet jag ju nästa gång att det inte var så farligt/äckligt att jag kanske kan äta det igen. 

Jag äter dock inte Ikeas köttbullar som dom är nu heller.


//Jessie

Katniss
12/16/15, 4:28 PM
#4

#3 Jag äter bara deras korv med bröd och pizza ^^ men sedan är jag bara där en gång om året, ungefär :p

R.I.P. Anton 💔

Scorpio97
12/16/15, 4:32 PM
#5

#4 Jag äter inte där alls, tycker inte deras mat är god alls. Är nog också där typ en gång varje-vartannat år bara (:


//Jessie

trollslända
12/16/15, 4:34 PM
#6

Vilken dubbelmoral att kunna äta kor och grisar men inte trollsländor

Annons:
VildaVittra
12/16/15, 5:36 PM
#7

Jag skulle äta det, har ätit massor med "konstigt" under mina år på denna planet, som orm och larver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katniss
12/16/15, 5:39 PM
#8

#7 :o hur smakade det? O.o :)

R.I.P. Anton 💔

VildaVittra
12/16/15, 5:42 PM
#9

#8 Larverna kommer jag inte ihåg, för det var ett vad under en barrunda utomlands, orm smakade ungefär som fågel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katniss
12/16/15, 5:44 PM
#10

#6 Kan du förklara närmare exakt hur du menar? I Sverige tex tror jag inte att särskilt vanligt att äta trollsländor och andra insekter. Klart att man blir lite osäker på huruvida man skulle komma att äta det då.. Dock så behandlas ju de flesta djur såsom kornighet grisar illa, speciellt utanför Sverige.

R.I.P. Anton 💔

Silent_Hill
12/16/15, 6:12 PM
#11

I första länken finns lite bilder och prototyper hur dom skulle kunna se ut och vara gjorda av. (La till det i TS också)

Själv skulle jag nog kunna smaka men om jag skulle tycka om det är en annan sak, i jämförelse med riktiga köttbullar 😇

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Magi-cat
12/17/15, 7:57 AM
#12

Det låter inte riktigt som ett gångbart alternativ.

Hellre att man får fram "köttbullar" av ickeanimaliskt ursprung.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
12/18/15, 4:09 PM
#13

Way to go! Hoppas insektsfärs dyker upp i butikerna snarast.

Annons:
_Fisken
12/20/15, 8:26 AM
#14

Jag har inte en aning om vad det är i korv exempelvis. Jag har tyvärr inget förtroende för det som står på förpackningen. Tänk dessa färdiga köttbullar? Den där grå massan inuti. Vad är det egentligen? (Iofs har jag aldrig blivit sjuk av det)

Min far berättade att det pep friskt från mössen i köttkvarnen när de startade motorerna på måndag morgon. Det var i en lokal korvfabrik här i samhället på 50-talet. 
Slutligen. Kanske vi ska sluta gnälla på "En fluga i soppan"?

[niklaeri02]
12/21/15, 4:31 AM
#15

Om jag vetat vad som fanns insektsbullarna hade jag låtit bli dem, men man märker kanske ingen större skillnad egentligen om man inte vet.

Geru
12/21/15, 9:34 AM
#16

Och hur många konstiga ämnen kommer dom "köttbullarna" att innehålla för att få en smak som ens är ätbar?

Vattenkonsumtionen är knappast det första problemet med köttproduktion. Det är mer skogsskövlingen och djurens fjärtar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Dioramabyggare
12/22/15, 2:45 AM
#17

Äta insekter… nej, usch, så motbjudande!🤮

Tack och lov så klarar jag mig väldigt bra på mat av icke-animaliskt ursprung (jag började äta enbart vegetarisk mat för närmare trettio år sedan).

Jag håller med Magi-cat i #12.

Gronstedt
12/23/15, 2:46 PM
#18

#16: De larver och insekter jag ätit (vilket visserligen inte är speciellt många) har smakat utmärkt som de är, så det ska nog inte behövas så   mycket konstigheter. Om man inte envisas med att det ska smaka som nötkött, utan är OK med att det smakar gott.

Geru
12/23/15, 3:41 PM
#19

#18 Alltså, jag förstår att dom kan smaka bra som dom är. Men nu pratas det ju i tråden om köttbullar som består av dom, och då undrar jag lite hur det går till väga. För en köttbulle har ju liksom ett ideal. Det är konsistens och annat som ska vara liknande…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: