Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 3588 ggr
Intefulltnormal
2015-11-18 17:36

Trommers prov?

Hej är sjukt osäker på trommers prov och undrar typ bara om jag har skrivit rätt på hypotes, slutsats och felkällor och om det finns saker jag kan förbättra? OBS!!! Detta är inget prov eller liknade men har varit borta mycket från kemin pga depression så är osäker på detta. Hypotes: Det provrör med äpple i kommer att bli gulare/rödare än det med vitt bröd i. Äpple innehåller mer glukos och fruktos (monosackarider, socker) och vitt bröd innehåller mer stärkelse (polysackarider) än socker. I trommers prov så undersöker man endast om det innehåller socker så därför kommer äpplet att visa mer förändring än brödet. Slutsats: (exakt samma som hypotesen) Om man däremot skulle tillsätta saliv så skulle amylasen sönderdela polysackariderna till monosackarider, då kan man även se om det vita brödet innehåller någon annan slags kolhydrat. Trommers prov fungerar endast på enkla sockerarter så som glukos, fruktos, maltos o laktos osv och tillhör gruppen aldehyd som har lätt för att reagera. Felkällor: Jag skulle kunnat göra labben flera gånger för att se om resultat verkligen stämde den första gången för om jag skulle få ett annorlunda resultat de andra gångerna gjorde jag förmodligen fel den första gången. Jag skulle även kunnat mäta upp så att det blev exakt lika mycket vitt bröd som äpple för om jag hade haft mycket ner vitt bröd än äpple så hade kanske det blivit lika mycket förändring på det vita brödet som på äpplet. Man hade kunnat mäta temperaturen i de båda provrören medan de stod i det upphettade vattnet, om ett provrör var tjockare eller av ett annat slags material så skulle inte det bli lika varmt lika snabbt och man skulle därför inte kunna gemföra resultaten. Väldigt osäker på slutsatsen hahah, btw går i åttan dvs inte så smart

Annons:
Intefulltnormal
2015-11-19 08:59
#1
Upp till toppen
Annons: