Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1344 ggr
Silent_Hill
9/25/15, 2:20 PM

Är surfplattor bra för barn?

Den amerikanska psykologen Richard House menar att den som ger en Ipad till sina barn spelar rysk roulette med deras utveckling.

"Att förvirra barnen när de knappt fått ett grepp om världen, genom att introducera dem till virtuella, tekno-magiska världar, är säkerligen en absurd förvrängning av sakers naturliga ordning"

Internetforskaren Elza Dunkels ställer sig tveksam till Richard Houses uttalanden.

"Det är så värderingsstyrd forskning, om det ens är forskning han baserar sig på"

Enligt henne finns det inte heller några empiriska forskningsbevis för motsatsen, att surfplattor skulle vara särskilt utvecklande, däremot finns det gott om anekdotiskt stöd för den tesen.

"Ett barn som lämnas åt sitt öde mår aldrig bra. Så är surfplattan en barnvakt, och ersättning för omtanke, så är det inte bra. Men det finns många vittnesmål i förskolemiljö om förbättrad språkutveckling och begreppsutveckling. Man kan också jämföra många applikationer med att bygga med klossar och lego där du kan utveckla en spatial förmåga"

http://www.metro.se/nyheter/psykolog-att-lata-barn-leka-med-ipad-ar-misshandel/EVHoiy!MyR8zQtiCajg6/

Vad tycker du om att låta barnen använda en surfplatta?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
fjording04
9/25/15, 2:29 PM
#2

Både ja och nej, det beror på ålder

Loris M
9/26/15, 11:44 AM
#3

#0 Ja, säger jag utan att tveka. Sen beror det förstås på precis som Dunkels antyder hur surfplattor används - som barnvakt eller ett verktyg för lärande. Jag har skrivit om det på min sajt (antar att det är inte okej att jag länkar) och där var det en läkare som uttalat sig om surfplattor och menar att dessa är rent av skadliga för barn. Elza Dunkel har kommenterat det och menar att synsättet är förlegat.

Det blir tydligt även här, att det är ofta så att läkare och psykologer är kritiska medan forskare i pedagogik är positiva. Just det valda citatet ovan där läkaren uttalat sig är också väldigt typiskt för de som har detta synsätt. Att barnen skulle bli förvirrade av det virtuella och att det inte stämmer med verkligheten är bara okunnigt. Det är ju det som är barnens värld. De föds in i en digital värld och för de är det något naturligt. De känner inte till en annan värld. Läkaren House utgår i sina slutsatser snarare från sin egen erfarenhetsvärld då IKT inte var vår vardag. 

Idag pratas det allt mer och kritiseras skolans traditionella läs- och skrivinlärning och många menar att den är väldigt föråldrad. Det finns en del andra metoder som utvecklats och visats framgångsrika som exempelvis ASL. Den går ut på att koppla ljud och bokstäver genom talsyntes. Det i kombination med Bornholmsmodellen (som är ett populärt sätt att lära sig läsa och skriva genom rim och ramsor bl.a.) gör att barn som ligger i riskzonen för att få dyslexi upptäcks tidigt.

JonasDuregard
9/26/15, 1:00 PM
#4

#0 En "absurd förvrängning av sakers naturliga ordning" alltså.

Hoppas att det där är en kass översättning.

Upp till toppen
Annons: