Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 900 ggr
Silent_Hill
2015-09-24 15:07

Amning ger inte barn högre IQ

Tidigare studier har visat att amning ger barn högre IQ. Nu har det kommit fram i nya studier att så inte är fallet och att det inte alls gör någon skillnad oavsett om du ammar eller ger ersättning. 

Forskarna följde barn som ammades tillsammans med en grupp som flaskmatades, från 18 månaders ålder till 16 år och bedömde deras IQ. Även mödrarnas ålder och sociala status togs det hänsyn till. 

Vid slutet av studien hade bägge grupperna en genomsnittlig IQ på 100. 

Flickorna gjorde något bättre i tidiga tester då dom hade ca 5 procentenheter högre resultat men detta jämnade ut sig vid sju års ålder. 

Som ett resultat konstaterade experterna att långsiktiga faktorer som t.ex familjebakgrund hade en mycket större effekt på barns IQ. 

"Mödrar bör vara medvetna om att de inte skadar sina barn om dom flaskmatas. Att vara flaskmatad som ett spädbarn kommer inte att kosta ditt barn en chans till en universitetsexamen senare i livet"

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3246372/Breast-NOT-best-comes-IQ-Children-breastfed-no-intelligent-bottle-fed.html

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Zepp
2015-09-26 18:35
#1

Jag ammades.. och har universitesexamen!😮

Har nog inte tackat min mor nog för att jag klarade av tillämpad mekanik och statistik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: