9/11/15, 8:14 AM

Frukten som stoppar musklernas åldrande

En ny studie har visat att två olika kemikalier som finns i äpplets skal och gröna tomater hindrar musklerna för att åldras.

Muskelnedbrytning på äldre orsakas av ett protein kallat ATF4 som förändrar genformationen och svälter musklerna på proteinerna de behöver för att hålla sig starka.

Dom två kemikalierna som hittats heter ursolsyra som finns i äppelskal och den andra är tomatidin som återfinns i gröna tomater. Efter bara två månader kunde forskarna se att de två föreningarna reducerade åldersrelaterad muskelsvaghet och muskelförtvining, och ökar muskelmassan med 10 procent  och muskelkvaliteten med 30 procent

RobinEH
9/12/15, 8:16 AM

Här är fullängdaren för de intresserade:

Identification and Small Molecule Inhibition of an ATF4-dependent Pathway to Age-related Skeletal Muscle Weakness and Atrophy

Studien är utförd på möss. Ursolsyra och tomatidin har tillsatts till mössens foder. Från studien:

"Ursolic acid or tomatidine were added to standard chow formula 7013 at concentrations of 0.27% (w/w) and 0.05% (w/w),"

Har hört mycket på radio om äpple som den nya mirakelfrukten mot åldrande. 😕 Någon som vet hur mycket äppleskal man kan tänkas behöva äta, och hur mycket bekämpningsmedel man får i sig på köpet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa