Annons:
Etikettmyter-sanningar
Läst 1267 ggr
Silent_Hill
9/10/15, 11:50 AM

10 saker du inte ska göra mot en rullstolsbunden

Molly Polden är 21 år gammal och sitter i rullstol och blev trött på att inte bli behandlad som vem som helst. Därför gjorde hon den här listan åt Huffington Post.

1. Böja dig ned för att prata med mig
För din information är jag inte ett barn, och det finns ingen anledning att huka framför mig som om jag vore ett.

2. Prata genom personen bredvid mig
Bara för att jag sitter i rullstol betyder det inte att jag inte kan föra ett helt normalt samtal eller fatta mina egna beslut. Men visst, det är lugnt. Jag kan bara sitta här medan du frågar min mamma om jag vill ha socker i mitt te.

3. Kasta dig undan som om jag inte har någon kontroll över vart jag åker eller som om jag är på väg att köra in i dig
Ärligt talat, jag har full kontroll över den här rullstolen och jag kan lova att jag inte var på väg att köra in i din vrist. Även om jag blev rätt sugen efter den där totala överreaktionen…

4. Ge mig arga blickar när jag kör in på en handikapplats
Bara för att jag är i tjugoårsåldern betyder det inte att det är omöjligt att jag faktiskt behöver parkera på en handikapplats. Men tillfredsställelsen jag får när jag ser deras ansiktsuttryck medan jag drar ut min rullstol ur bilen… Mmm.

5. Peka ut mig för dina barn
Det här är något min mamma har märkt av mer än jag. När barn tittar på mig för att de är genuint nyfikna bryr jag mig inte. Men när föräldrar börja peka på mig? Det är inte okej, hörni.

6. Tala till mig som om jag var döv
Det är mina ben som är problemet. Mina öron fungerar bra.

7. Ta bilder på mig på tunnelbanan
Det här är faktiskt en sann historia. Jag satt på tunnelbanan när en kvinna tog en bild och glömde att stänga av blixten. Kanske tog hon en bild av andra människor eller av golvet i vagnen, men jag är inte övertygad. Hennes hala beteende efteråt var bara för konstigt.

8. Försöka gissa varför jag sitter i rullstol
Det är ungefär en på 20 000 personer som har samma genetiska mutation som jag. Jag kan garantera dig att du inte kommer att gissa rätt. Jaha? Du tänkte försöka ändå? Okej…

9. Fråga mig ”vad jag har gjort”
Om vi inte räknar genmutationen som inträffade i mammas livmoder så har jag inte ”gjort något”. Bara för att jag sitter i rullstol vid 21 års ålder betyder det inte att jag har brutit benet.

10. ”Min brors kompis kusin sitter också i rullstol. Känner du honom?”
Seriöst. Det där är inte ens värt att kommentera.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Tant Grön
9/10/15, 8:29 PM
#1

En sak till, man skall inte säga rullstolsbunden, utan rullstolsburen, har jag fått lära mig. 👍

Upp till toppen
Annons: