Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1022 ggr
Silent_Hill
8/24/15, 2:29 PM

Personalens utseende styr vad du väljer på menyn

I ett Experiment fick 180 personer ange vilka attribut och egenskaper de ansåg vara ohälsosamma. Tatueringar, ringar runt ögonen och blekhet var några av de saker som ansågs signalera en ohälsosam person, men även klädval. 

I ett följande Experiment fick över 100 testpersoner beställa mat från en meny med olika rätter där kaloriinnehållet skrivits ut. Forskarna gick inte bara på vad som faktiskt beställdes, utan även på gästernas ögonrörelser när de kikade på menyn.

När en "ohälsosam" servitris presenterade menyn tittade personerna mer på ohälsosamma alternativ.

Sammantaget visade resultaten att beställningarna av ohälsosamma rätter som hamburgare och nachotallrik ökade med 60 procent när det var den ”ohälsosamma” servitrisen som tog emot beställningen.

Man menar på att resultaten beror på att vi vill identifiera oss med personen som ger oss menyn. Personalens framtoning kan användas för att undermedvetet styra våra val, precis som med doft och atmosfär kan våra val styras. 

http://www.metro.se/vetenskap/forskning-personalens-utseende-styr-vad-du-valjer-pa-menyn/EVHohx!V3lPp7AkDXIs/

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Magi-cat
8/25/15, 9:40 AM
#1

Första reaktionen är väl lite att slå ifrån sig, nej inte påverkas "jag" av sådana futtiliteter som utseende, inte. Men det ligger mycket omedvetet i det.

I en studie lät man försökspersonen hålla i en varm respektive kall kopp medan experimentledaren skrev ner en deltagares namn på ett formulär. Sedan fick försökspersonen göra en bedömning av deltagarens egenskaper. 
Den som hållit i den varma koppen bedömde personen mer positivt än den som hållit i den kalla koppen!  

Vi blir också mer givmilda om vi blir varmt bemötta.

Lästips: Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
8/25/15, 10:44 PM
#2

Eh.. ahh.. så det e därför jag beställer superize menyer!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: