Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1045 ggr
Silent_Hill
8/12/15, 5:41 PM

Vart känner du dig mest hemma?

Enligt en ny undersökning känner nästan 70 procent sig hemma där de bor just nu medan 25 procent känner sig som mest hemma på sin uppväxtort. 

Att känna tillit och trygghet där man bor bidrar till att känna en samhörighet. Susanne Wallman Lundåsen, docent i statsvetenskap, har forskat kring just det, och säger att kontakt med grannar är en viktig bit.

"I de lokalsamhällen där man har kontakt ofta med sina grannar känner man generellt sett högre tillit och samhörighet med närområdet. Känslan av att kunna knyta symboliska band har också visat sig vara viktiga, som att till exempel hälsa på varandra"

Hon menar att den som inte känner tillit till närmiljön kan känna sig stressad och otrygg. Trivs man med sin hemsituation, då är det också mer troligt att man hjälper till, visar forskningen.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flest-kanner-sig-hemma-pa-nuvarande-bostadsort

Var känner du dig mest hemma? 

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Maria
8/12/15, 5:43 PM
#1

Jag svarade annat för jag bor fortfarande på min uppväxtort😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
8/12/15, 5:45 PM
#2

Känner mig lika mycket hemma där jag bor nu som på min uppväxtort :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zakkris
8/12/15, 5:49 PM
#3

Jag svarade annat då jag känner mig hemma där jag är tryggoch mår bra, och ajg är inte trygg där jag bor nu

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Calcifer
8/12/15, 5:52 PM
#4

Annat. Född i en stad, uppvuxen i den stad jag bor i nu, endast känt mig hemma i Tokyo.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nervöst Skall
8/12/15, 6:03 PM
#5

Känner mig mest hemma där jag bor nu, har bott där i 6 år.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Whippet
8/12/15, 6:07 PM
#6

Känner mig som mest hemma där jag bor just nu, har bott här hela mitt liv alltså lite mer än 14 år :-) (Förklarar saken …..) 😎

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Nova1234
8/13/15, 9:13 AM
#7

Där jag bor nu, har bott där i 4 år.

Loris M
8/13/15, 9:19 AM
#8

Där jag bor nu. Har bott där i 17 år.

Upp till toppen
Annons: