Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 1412 ggr
[Zachapacka]
2015-08-11 20:28

Var går gränsen för liv?

Hej

Jag har den senaste tiden funderat på vad som definieras som "djur"? Det finns ju Djur, växter och svampar (och mineraler). Men hur kan man anse att tillexempel den här maneten är ett djur? Om den nu kan leva för evigt, inte har någon hjärna, inget hjärta, inget centralt nervsystem osv. Eller typ små amöbor och ännu enklare livsformer. 

Någon som på ett hyfsat enkelt sett skulle kunna förklara detta? :D

Annons:
Tjeja
2015-08-11 20:36
#1

Vet inte om detta stämmer. Men en sak som jag tror definierar liv är att det kan föröka sig. Å andra sidan kopierar ju virus sig själva men räknas inte som levande partiklar till skillnad från bakterier som räknas som liv eftersom dem har cellmembran… kolföreningar tror jag det måste vara för att räknas som biologiskt material… men vad mer definieras som biologiskt material med förmåga till liv i så fall.. om nu inte virus är klassat som livsformer? Bra fråga du! Jag undrar också hur vetenskapen defenierar vad som är liv eller inte!???

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-08-11 20:48
#2

Kan det kanske ha med celler att göra? Att ska något räknas som "liv" måste det bestå av minst en fullvärdig cell? Dvs bestå av minst ett cellmembran med cellkärna med dna i typ?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
2015-08-11 21:08
#3

Intressant fråga! Har inget svar, men det verkar vara mer komplicerat än man kan tro. 

"Att avgöra vad liv är kan låta som en trivial fråga, men det är det inte. Det finns inte någon entydig definition på liv utan bara en rad kriterier. Problemet är att oavsett vilket kriterium man väljer är det inte till hundra procent täckande. Till exempel skulle man kunna tro att allt liv kännetecknas av att det kan reproducera sig självt. Redan här blir det dock fel. Mulåsnor kan inte föröka sig men lever ändå./…/ Biologerna står alltså med ett fenomen som alla känner till men inte kan definiera mer exakt. De måste nöja sig med att lista en rad egenskaper som kännetecknar de flesta former av liv. Ännu mer invecklat blir det om man börjar tänka på liv på andra ställen i universum."

http://illvet.se/naturen/vad-ar-liv

Magi-cat
2015-08-11 21:11
#4

Det finns ingen enhetlig definition , men väl en rad särdrag, som

-reproduktionsförmåga
-nedärvning
-förmåga att reagera på omvärlden, på yttre stimuli
-metabolism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Enkelt beskrivet här:

http://www.naturvetenskap.org/biologi/hoegstadiebiologi/livet/

edit: T.ex. kan inte mulan föröka sig, men hennes celler kan. Så hon räknas lyckligtvis som levande i alla fall.🙂

Och alla organismer har minst en cell….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[niklaeri02]
2015-08-13 14:17
#5

Kanske kan allt medvetet/självmedvetet räknas som liv, men det kanske blir en mer filosofisk fråga än vetenskaplig.

Upp till toppen
Annons: