Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1228 ggr
Silent_Hill
8/10/15, 9:58 AM

Betala rökare för att sluta röka?

I de amerikanska försöken hade personer i en studie blivit stegvis belönade allt eftersom hur länge de höll sig rökfria. De kontrollerades genom att deras blod testades för att se om där fanns spår efter nikotin. Enligt dessa försök har möjligheten att få belöningar på sammanlagt upp till 2 000 dollar (cirka 17 500 kronor) god effekt.

16 procent av deltagarna i försöket lyckades hålla sig rökfria i minst ett halvår. I en kontrollgrupp var motsvarande siffra bara sex procent.

"För många är detta kontroversiellt. Men möjligheten till ekonomisk vinst är i flera avseenden en mycket stark drivkraft"

http://www.metro.se/nyheter/forslag-betala-rokare-for-att-sluta/Hdzohj!chbLZCMLwpn3manJpGLy3g/

Tycker du det här är en bra idé?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Katti
8/10/15, 10:04 AM
#1

På mig hade det funkat. Om jag hade rökt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

OlgaMaria
8/10/15, 10:27 AM
#2

Det är en bra idé, frågan är bara hur man får resultatet att hålla i sig. Behövs väldigt kontrollerade insatser under lång tid för att säkerställa att människor verkligen slutar röka, och inte bara gör det en kort period för pengarnas skull. Skulle antagligen bli för dyrt om man skulle göra detta tillräckligt bra.

Det borde vara olagligt att röka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
8/10/15, 11:38 AM
#3

Kryssade i annat. Jag tror att det kan fungera men frågan  är vem som ska bekosta allt? Både regelbundna tester för att leta efter spår av nikotin men också belöningar. 

Tänker också som #2 Vad händer när belöningen uteblir? För det är väl tänkt antar jag att de sa belönas bara under den första tiden?

TjockaBerta
8/10/15, 12:19 PM
#4

Det är säkert verksamt men frågan är ju var pengarna ska tas från. Kan man få dubbla summan om man inte dricker alkohol på ett halvår? Hur mycket för en som är drogfri?

>>>Malum domesticum<<<

Nervöst Skall
8/10/15, 8:28 PM
#5

Tycker inte alls att det är en bra idé. Att kunna andas ordentligt och leva några extra år borde vara incitament nog för att sluta. Jag skulle då inte vilja att mina skattepengar gick till folk som slutar röka, vad för garantier finns det till att de inte börjar igen efter de fått pengar, om de slutar igen skulle de få pengar den gången också? Att röka är i grunden ett val, både att börja och att fortsätta. Det finns så mycket annat som behöver pengar. Som #2 skriver, gör de olagligt att röka istället.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

OlgaMaria
8/10/15, 9:40 PM
#6

Grejen är att rökare kostar jättemycket av våra skattepengar ändå. Så skulle man kunna få dem att sluta för en nätt summa pengar vore det en vinst. Men jag tror det skulle vara svårt att genomföra ett sådant projekt. Men jag tycker faktiskt inte det borde vara lagligt att röka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[niklaeri02]
8/10/15, 11:04 PM
#7

Det funkar säkert. Men då borde man nästan få pengar om man är icke rökare också, för att det ska bli rättvist…

Nervöst Skall
8/10/15, 11:28 PM
#8

#6 så må va fallet men hursom så kommer dom ta pengar ifrån något annat vilket jag anser vara helt galet. Håller helt och hållet med dig om att det borde vara olagligt, jag kan inte se annat en skada med rökning.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Silent_Hill
8/11/15, 7:36 AM
#9

Intressant och läsa vad alla tycker! 🙂

Jag röstade själv på nej. Visst, tanken är god men jag tror det blir svårt att genomföra på ett bra sätt. Känns som att det kommer kosta mer än vad man kan tjäna på det. Det finns ju trots allt inga garantier för att personerna kommer fortsätta vara rökfria och man kan ju inte kontrollera dom hur länge som helst.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

liindisen
8/17/15, 8:20 AM
#10

Nej en dålig idé. Dom börjar röka igen när belöningen uteblir förstås. För ett antal  år sen fick jag 1000 kr av mina  föräldrar om jag inte åt godis på ett år. Jag slutade med godis och fick 1000 spänn sen åt jag mer godis än nånsin efter ett år.

SilverEmma
8/20/15, 8:39 PM
#11

Jag tror inte på det. För att kunna sluta röka så måste man verkligen vilja sluta röka, annars håller det inte.  Min pappa har erbjudit mig 10 000 om jag slutar röka, men jag har tackat nej. Visst hade det varit trevligt att få in den summan på kontot, men jag är inte redo att sluta än, jag vill inte tillräckligt mycket. Jag kommer att sluta en dag, men inte nu. Jag vill inte sluta för att få pengar, jag vill sluta för att jag bryr mig om min hälsa.

Magi-cat
8/21/15, 7:11 AM
#12

Röstade nej. Dels för kostnaden, även om rökningen kanske är mer kostsam för samhället, dels tveksamhet att resultatet håller i längden.

Det finns redan så mycket studier om hälsorisker med rökning. Om inte det är belöning nog att avstå, så hjälper inget annat heller.

Det enda som kan få folk att sluta röka är att de verkligen, verkligen  är motiverade. (Eller ersätter det beroendet med något annat. 😐)

Samhället kanske borde förbjuda rökning istället? Varför ska rökverk vara lätt tillgängliga och säljas i matvaruaffärer t.o.m.?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[niklaeri02]
8/21/15, 9:45 PM
#13

Jo, jag skulle inte bry mig speciellt mkt om både alkohol och cigaretter var förbjudna. Och att det kanske fanns krav på hur mycket socker, sötningsmedel, och fett det får finnas i produkter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: