Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1562 ggr
Silent_Hill
8/9/15, 9:39 AM

Att läsa ger bra hälsa och förbättrar vår empati

En ny studie visar att läsa böcker kan öka människors förmåga att relatera till varandra och öka deras empati.

The Reading Agency har i en ny studie gjort en undersökning av 4000 personer där man tittat på hur mental och fysisk hälsa kan ökas genom att läsa. 

Det visade att de som läser regelbundet för nöjes skull:

  • var mindre benägna att känna av stress och depression

  • hade mer självkänsla

  • var mer kunniga att hantera svåra situationer

  • hade bättre sömn

Man har i Tyskland även undersökt barn i åldrarna sju till nio där man tittade på möjliga samband mellan läsförståelse och känslomässig förståelse. Barnen fick efter skoltid tillsammans med andra läsa barnböcker med känslomässigt innehåll som sedan diskuterades i gruppen. Det konstaterades en förbättring i barnens känslomässiga ordförråd, kunskap och förståelse av känslor.

I rapporten dras slutsatsen att: "Läsning är nära kopplat till ökad förståelse för våra egna identiteter vilket också kan spela en stor roll i samband med andra och förstå deras världsbilder"

http://www.bbc.com/news/education-33733356

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Loris M
8/9/15, 11:59 AM
#1

När det gäller barn så är just det här sättet som barnen i studien läste (att läsa och sedan diskutera) det mest effektiva. Både att utöka ordförrådet (generellt inte bara när det gäller känslor) och få större förståelse och empati. Det är avgörande alltså för lärandet att barnen får ställa frågor under läsning och att diskutera innehållet i relation till deras tidigare erfarenheter. Annars går budskapet inte fram lika lätt och de lär sig inte lika mycket.

Det har forskats om det (har läst för flera år sedan och hittar inte nu) och man har följt barnen under deras sista år på förskolan och sedan upp till skolan för att följa upp kunskaper. Två förskolor jobbade med samma projekt (högläsning) och ägnade lika många timmar åt läsning. Men det visade sig att sättet som förskollärarna läste böckerna på inverkade på barnens studieresultat senare i skolan. De barnen som fick sitta och lyssna med begränsade möjligheter att kommentera och diskutera innehållet, fick sämre ordförråd och sämre betyg. Tror att det var David Skidmore som var forskaren.

Magi-cat
8/9/15, 2:41 PM
#2

Det finns mycket forskning om barns läsning och vikten av att läsa högt för barn. Syntetisk uppläsning kan inte ersätta den personliga kontakten.

"De tekniska framstegen är imponerande, men syntetisk uppläsning står sig slätt och kan aldrig ersätta människans inlevelse. Som en av mina kolleger uttryckte det: ”Det är för många näsor i vårt samhälle som pekar åt samma håll!”. Språket utvecklas ansikte mot ansikte, näsa mot näsa."

http://fof.se/tidning/2012/5-6/spraket-utvecklas-nasa-mot-nasa

"– Försök få barnet att ställa ”Jag undrar"-frågor. Till exempel genom att säga: ”Vad tycker du är konstigt här?” Eller att fråga vad barnet tror kommer att hända på nästa sida."

http://www.dn.se/insidan/sakprosa-lika-viktig-som-sagor/

David Skidmore:

http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00003336.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/9/15, 2:58 PM
#3

Tack Magi-cat för att du letade upp Skidmore! 🌺 Håller med i övrigt, både med dig och Myrberg! Otroligt viktigt med att ställa rätt frågor men också att visa inlevelseförmåga.

Silent_Hill
8/9/15, 3:30 PM
#4

Intressant! 🙂 Där ser man hur viktigt det är att låta barnen få involvera sig även när det gäller läsning och att även den vuxne involverar sig 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Upp till toppen
Annons: