Annons:
Etiketttester-quiz-och-undersökningar
Läst 1551 ggr
Silent_Hill
2015-08-04 21:18

Aktiv dödshjälp

Aktiv dödshjälp är olagligt i dom flesta länder och är endast tillåten i  Schweiz, Nederländerna, Belgien och delstaterna Oregon och Washington i USA.

Aktiv dödshjälp innebär, som namnet antyder, att läkaren i praktiken dödar patienten på dennes begäran. Ett närliggande begrepp är läkarassisterat självmord, där läkaren hjälper patienten att själv ta sitt liv

Läkarförbundet motsätter sig aktiv dödshjälp och assisterat självmord. Men i Sverige står det patienter fritt att välja passiv dödshjälp.

Det är patientens val att få behandling eller inte. Men att aktivt gå in och ta patientens liv, det är inte lagligt

Heidi Stensmyren, ordförande för Sveriges läkarförbund, anser att det skulle vara svårt att dra en rimlig gräns om dödshjälp skulle legaliseras.

 Är det vid djup smärta? Är det bara fysisk smärta? Psykisk?

Journalisten och författaren Harald Norbelie är döende i cancer och är en av dom som vill se  en legalisering av dödshjälp. 

Den dag då jag befinner mig i en situation med svåra smärtor vill jag veta att möjligheten finns till hands

Flera enkätundersökningar (till exempel Sifo/Aftonbladet) visar att en överväldigande majoritet av svenska folket ställer sig positiva till självvalt livsslut.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-far-inte-do
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-vi-ska-inte-avsluta-liv

Vad tycker du om aktiv dödshjälp? Bör det legaliseras i Sverige?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
VildaVittra
2015-08-04 21:23
#1

Jag är för aktiv dödshjälp vid kroniska sjukdomar som orsakar lidande, där personen är kapabel att fatta det beslutet själv alternativt skrivit det i ett levande testamente när den var det. 
Aktiv dödshjälp är klart att föredra framför passiv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silent_Hill
2015-08-04 23:01
#2

Jag är för aktiv dödshjälp vid sjukdomar som ändå kommer att ha en dödlig utgång som t.ex cancer. Kan tänka mig att det kan ge en trygghet att alternativet finns och med vetskapen att man kan få slippa en hel del lidande.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[niklaeri02]
2015-08-05 16:19
#3

Lidande finns ju också vid psykiska sjukdomar, men grejjen är väl att det kan bli bättre vid ett senare tillfälle, så jag vet inte vad jag tycker om dödshjälp vid psykiska diagnoser.😐

VildaVittra
2015-08-05 16:23
#4

#3 Långt ifrån alla psykiska sjukdomar kan bli bättre, vad många missuppfattar som att någon blivit bättre, är egentligen att de är drogade. Det man däremot kan ställa sig frågan om, är huruvida de är kapabla att ta ett genomtänkt beslut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[niklaeri02]
2015-08-05 16:34
#5

Jag har en psykisk diagnos. Det har blivit mycket bättre något år efter allt var som värst.

Men visst, förr kunde jag nog inte ta ett eget beslut, för jag ville dö, men idag känner jag inte samma sak.

vallhund
2015-08-05 22:01
#6

#2 All cancer är inte dödlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Silent_Hill
2015-08-06 03:00
#7

#6 Nä, det vet jag. Menade inte alla fall av cancer då många faktiskt kan bli friska. Syftade mer på dom som har en begränsad tid att leva.

🙂

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

vallhund
2015-08-06 09:31
#8

#7 Formuleringen "begränsad tid att leva" skulle jag inte godkänna som anledning för assisterat självmord.

#0  Vad gäller frågorna i enkäten kan man ju fråga sig om de som svarat ja på alternativ 3 skulle vara lika positiva om de frågades om självmord i alla lägen anses OK, oavsett orsak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2015-08-07 15:10
#9

Jag är för det om man vet att slutet är nära och man lider.

[Devya]
2015-08-08 12:08
#10

Jag har på senaste tiden börjat tänka att varför skulle man inte själv få bestämma om man vill leva eller inte? 

Det borde kanske vara en självklarhet att bestämma om man vill leva eller ej eftersom det är ditt eget liv som det handlar om men jag vet förstås att det är ju inte alls så simpelt i praktiken.

Nervöst Skall
2015-08-08 14:32
#11

I vissa fall tycker jag absolut att det ska finnas som alternativ. Vi skonar våra djur från onödigt lidande dagligen så varför ska vi inte också skona våra medmänniskor. Att tvinga någon att leva med olidliga smärtor för att sedan dö med dessa en tid framåt känns för mig som rätt inhumant.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Halvdansken
2015-08-09 11:43
#12

Till viss del finns aktiv dödshjälp idag. Om folm ligger på det yttersta i tex cancer, så kan sjukvården ge lite "extra" morfin. Jag har själv varit med om det, en släkting som dog på det sättet. Men då handlade det om dagar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2015-08-09 12:36
#13

#12 Ja, det är en hårfin skillnad. Palliativ sedering förekommer ju också och då är själva dödsorsaken ganska luddig precis som det ska vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: