Annons:
Etikettnaturvetenskap
Läst 814 ggr
Silent_Hill
8/3/15, 2:22 PM

Kaffe kan skydda minnet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I en italiensk studie gjord vid Bari Aldo Moro-universitetet har forskare undersökt kaffets effekt på minnet. Resultatet visade att de som dricker en kopp kaffe om dagen löper mindre risk att utveckla Alzheimers och lindrig kognitiv störning, som brukar vara det första tecknet på demens. Risken ökar sedan i takt med kaffeintaget . Men man löper även förhöjd risk om man inte dricker kaffe alls.

http://www.iospress.nl/ios_news/coffee-consumption-habits-impact-the-risk-of-mild-cognitive-impairment-the-italian-longitudinal-study-on-aging/

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

  • Redigerat 3/4/23, 11:54 AM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
3/2/22, 9:44 AM
#1

I 10 tips - Må bättre och lev 10 år längre (2016) av professor Bertil Marklund kan vi bl.a. läsa om de goda effekterna av kaffe.

I en brittisk studie kunde man visa att försökspersonerna gav snabbare svar på testfrågor efter att de druckit en kopp kaffe. Inte bara det, antalet korrekta svar ökade också.

Kaffe ska också, enligt en svensk-finsk studie, ge minskad risk för att utveckla Alzheimers sjukdom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/13/22, 7:11 PM
#2

Som vanligt när det gäller befolkningsstudier är det svårt att säga om det är andra faktorer som spelar in.

Och som vanligt är det antagligen till stor del en fråga om dosen, när man intar den och i vilken form etc …

Frågan om minskad risk för Alzheimers är kanske inte helt klar:

"– Jag trodde själv att det fanns rätt goda belägg för att kaffe minskar risken för Alzheimers sjukdom. Det var den bild jag fått, även i forskarvärlden. Men när jag började intressera mig för frågan upptäckte jag att det bara fanns tre små studier publicerade. Det är för lite för att säga att det finns något egentligt stöd för det påståendet. Men frågan är absolut intressant att studera vidare"

En del glada besked för kaffeälskare finns det i alla fall:

"En nyligen publicerad studie av över en halv miljon personer i tio europeiska länder visade att kaffedrickare hade en lägre dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar, framförallt stroke, jämfört med de som inte dricker något kaffe. Det säkraste sambandet ses för typ 2-diabetes. Den som dricker 5-6 koppar kaffe om dagen har ungefär 30 procent minskad risk att drabbas"

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-kaffe

https://academic.oup.com/cercor/article-abstract/31/6/3096/6135013?redirectedFrom=fulltext


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

En del kvicknar till och myser, andra darrar och ryser. En kopp kaffe lämnar ingen oberörd. Det har gjort forskarna oroliga, men än så länge har de inte hittat något bra skäl för att sluta sörpla.
Magi-cat
3/21/22, 5:47 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Sabah
7/25/22, 9:24 AM
#4

Nä, kaffe lämnar få oberörda! ☕

Själv är jag inte kaffedrickare, mår inte bra på kaffe, men jag har på senare år upptäckt koffeinets positiva effekter genom koffeintabletter!

Intressanta artiklar! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Upp till toppen
Annons: