Annons:
Etikettsamhällsvetenskap
Läst 1137 ggr
Silent_Hill
2015-07-25 10:40

Din musiksmak avslöjar ditt sätt att tänka

Enligt en ny undersökning vid Cambridge Universitet avslöjar din musiksmak ditt sätt att tänka. 

4.000 personer som deltog i studien fick lyssna på en spellista på 50 låtar och rapportera hur de upplevde musiken. 

Låtarna representerade 26 musikgenrer och deras undergenrer. Forskare hade letat låtar som var så fria som möjligt från kulturell bakgrund och kopplingar till minnen som kunde påverka resultatet. Försökspersonerna fick också göra ett personlighetstest.

Det visade sig att deltagarna som tänkte mer empatiskt gillade lågmäld, behaglig och emotionell musik med låg volym. De som tänkte mer systematiskt gillade intensiv, energisk och glad musik. De som tänkte mer empatiskt föredrog också stråkinstrument, medan de mer systematiska gick i gång med brassinstrument, trummor och elgitarr. 

http://www.svt.se/nyheter/nyheter_aktuellaamnen/din-musiksmak-avslojar-ditt-satt-att-tanka

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
VildaVittra
2015-07-25 10:59
#1

Och vi som gillar i princip all typ av musik är schizofrena? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-07-25 11:06
#2

#1 av: VildaVittra

….eller synnerligen begåvade som kan tänka både empatiskt och systematiskt.👍

Magi-cat
2015-07-26 09:14
#3

"Du kan ha antingen mer empatisk eller mer systematisk och analytisk lagd personlighet."

"Studien baseras på teorin att människornas sätt att tänka är antingen mer empatisk eller mer systematisk. "

Det låter som synnerligen klena slutsatser, tycker jag, efter att enbart ha läst artikeln.

En människa är mer komplicerad än så, musik också. Och vilken musik man föredrar varierar med situation och även ålder och mycket mer.

Att musik påverkar oss är välkänt men att dra sådana här slutsatser klingar lite ostämt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

m2studio
2015-07-26 12:24
#4

Den där forskningen var kass enligt mig som musiker och har jobbat i 12 år med min egen musik som låtskrivare och tonsättare.

Musik är inte det som de forskare har fattat. Musik kan leda människor till olika delar av spirituella värld också, kan låta människor att förlåta och glömma, kan hjälpa ledsna att blir glada, kan starta och tänka sätta människor och tusen andra mm.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: